Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 173
Chrystus: jego okup
Idąc tym tokiem rozumowania, moglibyśmy dodać: „doskonałe życie za doskonałe życie”. Ponieważ Adam musiał oddać sprawiedliwości jako swój dług wszystko to, czym był i co posiadał, to jeśli dłużnik miał być uwolniony, do zaspokojenia sprawiedliwości musiał być przedstawiony dokładny tego odpowiednik. Sprawiedliwość nie mogła przyjąć mniej i nie mogła żądać więcej. Nie mogła żądać więcej, niż wynosiła rzeczywista wartość, tak jak nie mogła się zadowolić niczym mniej, gdyż ona żąda dokładnego ekwiwalentu długu. Jednostka dostarczająca ceny okupu nie mogła być niczym więcej ani niczym mniej jak człowiekiem – musiała być człowiekiem, i to doskonałym. Nie mogła być niedoskonałym człowiekiem, ponieważ musiała być dokładnie tym samym rodzajem człowieka i w tym samym stanie, w jakim był ojciec Adam, zanim przez grzech utracił wszystko, co posiadał. W ten sposób mogła się ona stać antilytron. Jezus, doskonała istota, jako człowiek zastępuje doskonałą istotę Adama, a ludzkie prawa Jezusa zastępują prawa Adama. W obu przypadkach występuje absolutna równość. Tak więc złożył On równoważną cenę, antilytron, cenę w miejsce, coś dokładnie równego długowi. Ktoś z cherubinów lub archanioł Michał byłby kimś więcej, niedoskonały człowiek – kimś mniej. Logos, duch, był za wysoką ceną. Dlatego zanim mógł stać się antilytron za Adama, musiała nastąpić Jego karnacja – musiał stać się doskonałym człowiekiem. Konieczny był doskonały człowiek, posiadający wszystkie prawa, jakie Bóg udzielił doskonałemu Adamowi, by przedstawić Bogu równowartość za Adama i jego utracone prawa.
Obecnie przedstawimy pewne dodatkowe dowody biblijne na to, że powyższe wyjaśnienia są właściwe. Samo znaczenie słowa jest naszym głównym dowodem istoty ceny okupu. Znaczenie to jest poświadczone także przez inne biblijne słowa, przytoczone powyżej i potwierdzające fakt, że akt, o którym mowa, jest aktem kupna. Nikt nie jest w stanie skutecznie zaprzeczyć temu dowodowi. Nie tylko znaczenie samego słowa, lecz także obydwa dokładnie przeanalizowane teksty (1Tym. 2:6 oraz Mat. 20:28) pokazują nam istotę ceny, równoważnej ceny, za którą, jak stwierdzają liczne wersety, jesteśmy kupieni. Do tych dowodów