Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 175
Chrystus: jego okup
człowiek uczyniony został władcą ziemi, na podobieństwo Boga jako Władcy wszechświata (1Moj. 1:26,27,31). Dlatego jest powiedziane: „Mało mniejszym uczyniłeś go od aniołów, chwałą i czcią ukoronowałeś go i postawiłeś go nad uczynkami rąk twoich”. Tak więc pierwszy człowiek, Adam, otrzymał następujące prawa: prawo, by być doskonałym człowiekiem, z prawem do życia i jego prawami życiowymi.
W wersecie 9 Apostoł zwraca naszą uwagę na fakt, że Jezus był tym wszystkim, czym był Adam, i posiadał to wszystko, co posiadał Adam: „Ale widzimy Jezusa, który stał się mało mniejszym od aniołów” – stał się istotą ludzką. Jakiego rodzaju? Grzeszną tak jak my? Nie! Stał się taki jak Adam przed upadkiem. Mówi nam, dlaczego stał się mało mniejszym od aniołów: „na ucierpienie śmierci”. Jezus otrzymał tę samą doskonałość i prawa, jakie posiadał Adam – „chwałą i czcią ukoronowanego”. Podaje nam także powód, dla którego tak było, zawierający w sobie myśl o okupie: „aby z łaski Bożej za wszystkich śmierci skosztował”. Stał się dokładnie taki sam jak Adam po to, by zająć miejsce Adama i przez śmierć – złożoną cenę okupu – odwrócić to, co Adam uczynił samemu sobie i ludzkości. Adam był nazywany ludzką duszą i Jezus był nazywany ludzką duszą. Jak Adam musiał utracić swą duszę, tak Jezus ofiarował Swoją duszę. Czytamy na przykład w 1Moj. 2:7; 3:19: „Stworzył tedy Pan Bóg człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza dech żywota i stał się człowiek duszą żyjącą”. „Boś proch i w proch się obrócisz”. Z drugiej strony czytamy w Izaj. 53:10 o tym, że Jezus dał równoważną rzecz – Swą duszę: „złożywszy na ofiarę za grzech duszę swą”. To samo mamy w wersecie 12: „wylał na śmierć duszę swoją”. Widać to w greckim tekście Mat. 20:28: „aby dał duszę swą na okup za wielu”. Stwierdzamy więc, że dał On dokładnie to, co Adam utracił – równoważniki – doskonałą ludzką istotę, z prawem do życia i jego prawami życiowymi za doskonałą ludzką istotę, z prawem do życia i jego prawami życiowymi, oraz doskonałą duszę