Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 176

Chrystus: jego okup

za doskonałą duszę. Jest to pierwszy argument, jaki w dodatku do etymologii tego słowa i jego równoległych określeń podajemy na dowód tego, że okup jest odpowiednią ceną.

      (2) Drugi fakt jest następujący: Takie same części były dane przez Jezusa za części Adama. W pierwszym przypadku utraco­ne zostało doskonałe życie i doskonały organizm, natomiast w drugim przypadku ofiarowane zostało doskonałe życie i doskonały organizm – równe części. Adam posiadał dosko­nałe życie i doskonały organizm. Jest to stwierdzone w sło­wach związanych z jego stworzeniem na obraz Boga, wyja­śnionych w innych miejscach Pisma Świętego (1Moj. 1:26,27,31; 5Moj. 32:4; Kazn. 7:29). Jeśli chodzi o części Adama, czytamy w 1Moj. 2:7: „Stworzył tedy Pan Bóg człowieka z prochu ziemi [tutaj mamy organizm doskonałego czło­wieka] i tchnął w jego nozdrza dech żywota [tutaj mamy ży­cie doskonałego człowieka], i stał się człowiek duszą żyją­cą”. Tak więc częściami, z których składała się ta dusza, by­ły doskonałe życie i organizm. Według Biblii Jezus musiał od­dać równe części w celu dostarczenia odpowiedniej ceny, co – jak wiemy – zostało dokonane. Słowa takie znajdujemy u Łuk. 22:19; Mat. 26:26-28: „Jezus rzekł: Bierzcie, jedzcie, to jest ciało moje (…) to jest krew moja [która zawierała życie] (…), która się za wielu wylewa”. „Samego siebie ofiarował bez zmazy” (Żyd. 9:14), tzn. Jego organizm i życie były doskona­łe. Oddał więc Swe doskonałe ciało i życie. Zatem były dane równe części – doskonałe życie jednego zostało zastąpione doskonałym życiem drugiego, i to samo dotyczy doskonałe­go organizmu jednego w miejsce drugiego.

      (3) Prowadzi nas to do trzeciego faktu: Płacąc cenę oku­pu, Jezus doświadczył tej samej rzeczy, śmierci, co Adam, spła­cający swój dług. Ujmując to inaczej, ściągnięcie długu w jed­nym przypadku odbyło się przez proces śmierci. Podobnie udostępnienie ceny na spłatę długu musiało przejść przez ten

poprzednia stronanastępna strona