Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 178
Chrystus: jego okup
ofiarą za grzech duszę swą”. Werset 12: „wylał na śmierć duszę swoją, a z przestępcami był policzony”. Św. Paweł streścił całe biblijne świadectwo na ten temat w 1 Kor. 15:3, mówiąc: „Chrystus umarł za grzechy nasze według Pism„. Wersety te pokazują, że dostarczając ceny okupu, Jezus musiał przejść przez ten sam proces co Adam, gdy oddawał sprawiedliwości wszystko to, czym był i co posiadał jako istota ludzka. Śmierć była procesem, przez który musieli przejść obydwaj – tym samym procesem, środkiem oddania całego człowieczeństwa, co po raz kolejny potwierdza równoważną cenę.
(4) Prowadzi to nas do czwartego faktu dowodzącego tej samej rzeczy: sprawiedliwość jest zadowolona z ceny okupu w takim samym stopniu, w jakim była niezadowolona z powodu grzechu Adama. Zaspokojenie tego niezadowolenia wymagało całego człowieczeństwa Adama. Także i to dowodzi, że cena okupu jest równoważną ceną. Dlaczego? Ponieważ sprawiedliwość jest nieugięta. Żąda pełnego ekwiwalentu długu. Oko za oko, ząb za ząb, paznokieć za paznokieć, życie za życie, prawo do życia za prawo do życia, prawa życiowe za prawa życiowe oraz doskonałe życie za doskonałe życie (2Moj. 21:23-25; 5Moj. 19:21). Z punktu widzenia sprawiedliwości jako takiej nie może być najmniejszej różnicy. Jeśli więc będziemy mogli udowodnić, że to, co daje Jezus, prowadzi do zaspokojenia sprawiedliwości oraz uwolnienia Adama i jego rodzaju od wymagań sprawiedliwości, dowiedziemy, że cena okupu jest równoważną ceną. Stwierdzenia takie znajdujemy w wielu miejscach Pisma Świętego. Na przykład w Rzym. 3:25, 26, który już cytowaliśmy: „Którego [Jezusa] Bóg wystawił ubłaganiem [ubłagalnią – sprawiedliwością – sprawiedliwość Chrystusa] przez wiarę w krew jego, ku okazaniu sprawiedliwości swojej przez odpuszczenie przedtem popełnionych grzechów, przez wyrozumiałość Bożą, ku okazaniu sprawiedliwości swojej w teraźniejszym czasie po to, aby on był sprawiedliwym i usprawiedliwiającym tego, który jest z wiary Jezusowej”. Tutaj Boska sprawiedliwość jest przedstawiona jako zaspokojona zasługą Chrystusa w celu uwolnienia jej dłużników – Bóg