Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 179
Chrystus: jego okup
może pozostać sprawiedliwym, a mimo to usprawiedliwić grzesznika w wyniku wiary grzesznika w Jezusa (w Jego wierność, sprawiedliwość). Ta sama myśl jest nam przedstawiana w 1Jana 2:2: „A on jest ubłaganiem [zadośćuczynieniem] za grzechy nasze; a nie tylko za nasze, ale też za grzechy wszystkiego świata”. W tym samym Liście Apostoł (4:10) podaje tę samą myśl: „W tym jest miłość, nie żebyśmy my umiłowali Boga, ale że on umiłował nas i posłał Syna swego, aby był ubłaganiem [zadośćuczynieniem] za grzechy nasze”. Podobnie mówi Żyd. 2:17. Biblia przedstawia więc pogląd, że sprawiedliwość jest zaspokojona, ubłagana tym, co czyni Jezus. Ponieważ prawo sprawiedliwości mówi, że za dług musi być przedstawiony dokładny ekwiwalent (2Moj. 21:23-25; 5Moj. 19:21), wynika z tego, że okup jest równoważną ceną i że cena dostarczona przez naszego drogiego Odkupiciela jest ceną dokładnie równą długowi Adama i związanego z nim rodzaju.
(5) Piąty potwierdzający fakt jest następujący: Tak jak grzech ojca Adama uniemożliwił nam społeczność z Bogiem, tak okup Jezusa umożliwia całej ludzkości społeczność z Bogiem. Jedną z rzeczy, jaką Adam musiał znosić z powodu grzechu, było oddzielenie go od społeczności ze swym Stwórcą. Bóg nie chciał mieć już do czynienia z nim jako dzieckiem, przyjacielem czy też na podstawie przymierza, co dotyczy także jego rodzaju, ponieważ stali się oni buntownikami. To, co czyni Jezus, umożliwia rodzinie ludzkiej powrót do społeczności z Bogiem. To dowodzi, że okup przemienia niemożliwość społeczności człowieka z Bogiem w możliwość takiej społeczności. Zauważmy 2Kor. 5:19; „Bóg był [od Jordanu do Kalwarii] w [przez] Chrystusie, świat z samym sobą jednając [umożliwiając światu pojednanie ze Sobą. Do rzeczywistego pojednania świata dojdzie w przyszłym Wieku, ponieważ obecny Wiek ma na celu pojednanie Kościoła (Rzym. 5:11)], nie przypisując im upadków ich [lecz przypisując je Chrystusowi]”. Ponownie widzimy więc, że ofiarnicza śmierć naszego drogiego Odkupiciela jest równoważną ceną z tego punktu widzenia,