Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 180
Chrystus: jego okup
że przemienia niemożliwość społeczności świata z Bogiem w możliwość społeczności z Nim.
(6), (7) Prowadzi nas to do faktów szóstego i siódmego, jakie podaje Biblia, potwierdzających tę samą myśl: (6) doktryna usprawiedliwienia z wiary obecnie dla Kościoła oraz (7) doktryna, że już niebawem świat zostanie automatycznie uwolniony od Adamowego grzechu i potępienia, a z grobu powróci wolny od Adamowego grzechu i wyroku śmierci. Tego ostatniego nie uważamy za usprawiedliwienie z wiary, ponieważ w następnym Wieku usprawiedliwienie będzie z uczynków. Przed sądem sprawiedliwości świat będzie jednak uwolniony od Adamowego grzechu i wyroku w chwili, gdy zostanie za niego zastosowany okup. Tak uwolniony, będzie wyprowadzony z grobu, co dowodzi, że za jego dług zostanie przedstawiona równoważna cena. Obecnie przebaczenie grzechów przyswajane jest przez wiarę, a przypisanie sprawiedliwości Chrystusa jest stosowane w zależności od wiary. W następnym Wieku ludzie dostąpią przebaczenia grzechów i zniesienia wyroku natychmiast po zastosowaniu za nich zasługi okupu. Do rzeczywiście sprawiedliwego stanu będą jednak dochodzić stopniowo przez uczynki. Te same dwie rzeczy występują jednak w obydwu okresach – odpuszczenie grzechów Adamowych oraz zniesienie kary za nie. Teraz odbywa się to na warunku wiary. Wówczas – bez jakiegokolwiek warunku, natychmiast po zastosowaniu okupu, co będzie oczywistym faktem. Krew będzie zastosowana wtedy, gdy większość ludzkości będzie się znajdować w grobie. Jest ona zasługową przyczyną, dzięki której ludzkość powróci z niego. Pokażmy teraz kolejny, potwierdzający to zarys usprawiedliwienia. Zanim może nastąpić usprawiedliwienie z wiary, musi istnieć potępiona ludzkość, niezdolna do zbawienia siebie. Gdyby ludzkość nie była potępiona, nie potrzebowałaby usprawiedliwienia z wiary. Gdyby ludzkość mogła zbawić sama siebie, także nie potrzebowalibyśmy usprawiedliwienia z wiary. To dlatego, że rodzina ludzka znajduje się w beznadziejnym stanie, zgodnie ze sprawiedliwym wyrokiem Boga stracona za swój grzech, całkowicie niezdolna do uczynienia czegokolwiek, co mogłoby polecić ją Bogu, obecnie musi być przewidziane usprawiedliwienie z wiary dla Kościoła,