Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 182
Chrystus: jego okup
wyjaśnia także cel: abyśmy mogli się stać sprawiedliwością Bożą w Nim – abyśmy mogli uzyskać sprawiedliwość, jaką Bóg zapewnił dla nas w Nim.
Widzimy więc, że ofiara okupu jest tutaj elementem pośrednim między naszym potępionym i beznadziejnym stanem a uzyskaniem przez nas usprawiedliwienia z wiary. Ofiara Chrystusa jest środkiem niezbędnym do naprawienia tego stanu i rzeczywiście pozwala nam na usprawiedliwienie z wiary. Pogląd ten znajdujemy w następującym fragmencie, który dowodzi, że usprawiedliwienie z wiary jest faktem potwierdzającym to, iż cena okupu jest równoważną ceną (Rzym. 3:21-26). Apostoł przytacza tutaj długi argument na ten temat. Po stwierdzeniu, że przez Zakon jest poznanie grzechu, dodaje :„Lecz teraz bez zakonu sprawiedliwość Boża [nazywana tak dlatego, że została zapewniona przez Niego za pośrednictwem Jezusa] objawiona jest, mająca świadectwo z zakonu i z proroków [Zakon w jego ofiarach oraz Prorocy w ich stwierdzeniach poświadczają fakt, że będzie sprawiedliwość, zapewniona przez Boga za pośrednictwem Jezusa, i że nastąpi ona bez uczynków Zakonu]. Sprawiedliwość, mówię, Boża przez wiarę [wierność – sprawiedliwość] Jezusa Chrystusa ku wszystkim i na wszystkich wierzących [wykazuje tutaj, jak następuje usprawiedliwienie z wiary. Jest to sprawiedliwość dostarczona przez Boga. Sprawił ją przez wierność Chrystusa i udostępnił ją wszystkim tym, którzy wierzą w wierność – sprawiedliwość – Jezusa]; bo różnicy nie ma, albowiem wszyscy zgrzeszyli i brakuje im chwały [doskonałego charakteru] Bożej [fakt grzechu jest powszechny], a bywają usprawiedliwieni darmo z łaski jego przez odkupienie, które się stało w Chrystusie Jezusie [mamy tutaj fragment dowodzący, że nasze usprawiedliwienie jest ożywiane dopiero wtedy, gdy znajdujemy się w Nim, to znaczy przy poświęceniu. Następnie Apostoł pokazuje, w jaki sposób zaspokojona jest Boska sprawiedliwość], którego Bóg wystawił ubłaganiem [ubłagalnią – sprawiedliwością] przez wiarę w krew jego, ku okazaniu sprawiedliwości swojej przez odpuszczenie przedtem popełnionych grzechów, przez wyrozumiałość Bożą, ku okazaniu sprawiedliwości