Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 188

Chrystus: jego okup

że pogląd niektórych o tym, że kupna dokonały cierpienia Jezusa, jest błędem. Niezrozumienie okupu jako równoważnej ceny, w pełni złożonej na Kalwarii i w ten sposób dostępnej dla rzeczywistego kupienia, czyni ich otwartymi na błąd, który mówi, że umieranie Chrystusa było aktem Jego rzekomego figuralnego kupowania nas.

      Po wykazaniu biblijności poglądu na okup jako równoważną cenę oraz niebibilijności przeciwnych doktryn, których brak klarowności jest pewnym dowodem na to, że są błędne, pragniemy teraz pokazać, w jaki sposób doktryna ta obala powszechnie przyjętą odmianę uniwersalizmu. Uniwersalizm twierdzi, że Adam reprezentował podczas próby całą ludzkość i że w jego upadku upadli wszyscy. Utrzymuje dalej, że Jezus podczas Swej próby reprezentował całą ludzkość i że Jego zwycięstwo jest zwycięstwem wszystkich, którzy wobec tego muszą ostatecznie dostąpić wiecznego życia. Pogląd ten jest całkowicie niebiblijny. Pismo Święte uczy, że doskonały (1Moj. 1:26,27,31) Adam, z prawem do ludzkiego życia i jego prawami życiowymi (Żyd. 2:6-8), został postawiony na próbie do życia (1Moj. 2:15-17; Rzym. 5:16,18) na podstawie przymierza z Bogiem (Oz. 6:7; dosłownie: „Jak Adam, przestąpili przymierze”). Biblia nigdzie nie mówi ani nie sugeruje, że reprezentował on nas na próbie kończącej się śmiercią. Biblia uczy, że byliśmy w nim – w jego biodrach – gdy był on na próbie, a więc wyrok i jego skutki spadły na nas pośrednio, tzn. dziedzicznie, a nie bezpośrednio, tzn. w przedstawicielu, co wymagałoby, abyśmy zostali potępieni z nim, podczas gdy jego wyrok spada na nas tylko dziedzicznie (Rzym. 5:12-19; 1Kor. 15:21,22). Biblia nigdzie nie mówi ani nie sugeruje, że w jakimkolwiek znaczeniu byliśmy w Chrystusie na Jego próbie, ponieważ tylko On sam był na próbie jako nowe stworzenie (Żyd. 2:18; 4:15; 5:7-9) w tym samym czasie, gdy ofiarował Swe człowieczeństwo jako równoważną cenę za rodzaj ludzki. Tak więc ludzkość nie mogła być w Nim na Jego próbie jako przedstawicielu, a także nie mogła być w Nim jako istocie ludzkiej, tj. w Jego biodrach, tak jak byliśmy w Adamie.

poprzednia stronanastępna strona