Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 191
Chrystus: jego okup
tak by ostatecznie, po pomyślnym przejściu próby, uzyskać życie wieczne, które wówczas należałoby do niego jako niezbywalna własność oraz jako nagroda tak wypróbowanego posłuszeństwa wobec obowiązków jego przymierza. Popadł jednak w grzech, gdy jeszcze był na próbie do wiecznego życia, którego nie mógł dla nas stracić, gdyż go nie posiadał. Okup nie gwarantuje więc wszystkim wiecznego życia, lecz jedynie szansę postawienia na próbie do życia, bez obciążenia grzechem i wyrokiem Adama, szansę, którą Adam stracił dla nich przez grzech; gwarantuje także, że tylko i wyłącznie jeśli będą wierni, otrzymają doskonałe życie, jakie posiadał Adam. Celem okupu, którego zasługa udzieli prawa do doskonałego ludzkiego życia tylko posłusznym, jest więc próba do życia wiecznego, przynajmniej tak sprzyjająca zwycięstwu, jak sprzyjająca była próba Adama. Prawdę mówiąc, obecne doświadczenie ze złem na świecie oraz warunki Tysiąclecia, przynoszące światu doświadczenie ze sprawiedliwością, po zastosowaniu okupu uczynią próbę dla wszystkich o wiele bardziej sprzyjającą niż próba Adama, jak wykazaliśmy to powyżej.
Słowem, powszechnym efektem okupu nie jest życie wieczne dla wszystkich, lecz (1) zdjęcie ze wszystkich Adamowego grzechu i wyroku przed sprawiedliwością; (2) próba dla wszystkich do wiecznego ludzkiego życia, w warunkach co najmniej tak sprzyjających jak próba Adama; oraz (3) prawo do doskonałego ludzkiego życia z jego prawami życiowymi tylko dla posłusznych. Okup gwarantuje zatem wieczne zbawienie z Adamowego grzechu i wyroku dla wszystkich (1Tym. 2:4). Dodatkowo wszystkim gwarantuje co najmniej tak sprzyjającą szansę zdobycia wiecznego życia jak szansa Adama, którą stracił dla ludzkości (1Tym. 2:5,6). Wreszcie, gwarantuje usprawiedliwienie żywota posłusznym (Rzym. 5:18,19; Dz.Ap. 3:22,23; 1Kor. 15:22,23). Uniwersalizm nauczany przez Biblię jako efekt okupu jest uniwersalizmem od Adamowego grzechu i wyroku do sprzyjającej sposobności uzyskania wiecznego życia pod warunkiem posłuszeństwa na próbie. Nie uczy ona o uniwersalnym, powszechnym wiecznym zbawieniu jako efekcie okupu czy czegokolwiek innego.