Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 192
Chrystus: jego okup
Okup, w swej istocie, celu i skutkach obala biblijnie uniwersalizm, uczący o powszechnym wiecznym zbawieniu. Twierdzenie to udowodnimy szczegółowo, gdy będziemy badać fragmenty związane z okupem, a także te, które według uniwersalistów uczą o uniwersalnym wiecznym zbawieniu. W związku z rozważaniem okupu nie chcemy jednak iść dalej, niż to uczyniliśmy. Rozważania te wykazują, że okup gwarantuje powszechne zbawienie z Adamowego grzechu i wyroku oraz powszechną sposobność uzyskania zbawienia na biblijnych warunkach, po spełnieniu których nastąpi udzielenie prawa do życia oraz jego praw życiowych zawartych w okupie. Dowodzą one, że odwróci to Adamowy grzech i wyrok przez wyprowadzenie ze śmierci ludzkości wolnej od wyroku oraz przez wykreślenie Adamowego grzechu z kart sprawiedliwości, umożliwiając wszystkim sposobność dostąpienia sprzyjającej próby do wiecznego życia. Pismo Święte uczy, że posłuszni, dzięki prawu do życia z jego prawami życiowymi zapewnionymi przez okup, w wyniku tej próby uzyskają wieczne życie, natomiast nieposłuszni dostąpią wiecznej śmierci – unicestwienia.
Ta wspaniała doktryna okupu została bardzo wyraźnie objawiona przez Boga. Zajmuje ona tak ważne miejsce jako serce Biblii, że zawiera wszystko, co mieści się w Boskim planie. Powyższych dwanaście faktów stanowi główne zarysy planu Boga, a wszystkie są oparte na tej cennej doktrynie, pozostają z nią w harmonii i z niej wypływają. Co więcej, okup warunkuje wszystkie pozostałe biblijne doktryny. Potwierdza jedność Boga, ponieważ Odkupiciel nie może być częścią Tego, którego sprawiedliwość musi być zaspokojona. Potwierdza śmiertelność człowieka, ponieważ wymaga śmierci zarówno duszy, jak i ciała. Dowodzi, że karą za grzech jest śmierć, ponieważ Chrystus złożył cenę okupu przez śmierć. Potwierdza zmartwychwstanie Chrystusa jako duchowej istoty: gdyby bowiem odebrał Swe człowieczeństwo, nie miałby ceny okupu dostępnej do kupienia nas. Potwierdza drugi adwent, dzień sądu, wzbudzenie umarłych oraz przyszłą próbę jako cele Królestwa dla błogosławienia niewybranych, ponieważ w tym życiu okup jest stosowany tylko dla korzyści wybranych.