Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 193
Chrystus: jego okup
Potwierdza, że życie wieczne na ziemi w ludzkiej naturze jest nagrodą dla sprawiedliwych w następnym Wieku, a wieczna śmierć – unicestwienie – karą dla wszystkich tych, którzy zmarnują swą szansę otrzymania życia – udzieloną w tym lub w następnym Wieku, ponieważ „Chrystus więcej nie umiera” i „nie zostaje już ofiara za grzechy”. Obala także doktrynę wyznaniowej trójcy jako różną od biblijnej trójcy [w ten sposób Autor określa nauki Biblii na temat Boga, Jezusa i Ducha Świętego – przypis tł.], nieśmiertelność człowieka, wieczne męki, próbę ograniczoną do obecnego życia lub do wybranych, uniwersalizm, ewolucję oraz każdy inny błąd doktrynalny. Jest on probierzem prawdy i błędu. Jak już stwierdziliśmy, jest piastą, z której rozchodzą się, niczym szprychy w kole, wszystkie doktryny Biblii. Kto więc mu zaprzecza, zaprzecza planowi Biblii, nawet jeśli nie przyznaje się do tego.
Dla naszego obecnego celu – udowodnienia wielkiego znaczenia okupu – zbadaliśmy te zarysy, które dostarczają podstawy do jego dowodu, pozostawiając na później inne zarysy, nieomówione powyżej. Jak już stwierdziliśmy, obok Boskiego charakteru doskonałej mądrości, mocy, sprawiedliwości i miłości okup jest największym probierzem prawdy i błędu, potwierdzając tę pierwszą jako prawdę, a ten drugi jako błąd. Jak przed chwilą wykazaliśmy, warunkuje on każdą doktrynę Biblii, odpowiednio umiejscawiając ją w łączności z Boskim planem. Jest kluczem, który otwiera spichlerz Biblii, ujawniając wszystko, co w niej się znajduje. Dominuje on i nadaje odpowiednie miejsce wszystkim naukom Biblii, które w logiczny sposób go poprzedzają, towarzyszą mu i następują po nim. Doskonale łączy je w jedną harmonijną, logiczną, praktyczną i wolną od błędu całość. Zaspokaja wymagania najbardziej surowej logiki i udziela niewypowiedzianej pociechy obolałym i skruszonym sercom, gdyż obecnie jest inspiracją dla Kościoła, a w przyszłym Wieku będzie nadzieją dla świata. Jeśli się go wypaczy, między okupem a wszystkimi pozostałymi doktrynami Biblii pojawia się dysharmonia. Jeśli wypaczy się jakąkolwiek inną doktrynę Biblii, natychmiast pojawiają się sprzeczności i zamieszanie między tak wypaczoną doktryną a okupem,