Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 205
Chrystus: jego okup
dzięki okupowi udziela próby do życia umarłym, którzy nigdy nie weszli w stan śmierci]; bo przyjdzie godzina [nie dodaje „i teraz jest”, a więc chodzi tutaj tylko o Wiek Tysiąclecia], w którą wszyscy, co są w grobach, usłyszą głos jego [będą przez Niego wzbudzeni z umarłych] i wyjdą [z grobów] ci, którzy dobrze czynili [sprawiedliwi – wybrani – w tym życiu powrócą w nadchodzącej godzinie, Wieku Tysiąclecia], na powstanie żywota [ich powstawanie z niedoskonałości do doskonałości doprowadzi ich do stanu, który będzie trwał wiecznie (Jan 11:25)]; ale ci, którzy źle czynili [według tego i poprzedniego wersetu, w Wieku Tysiąclecia, nadchodzącej godzinie, tzn. w tym samym Wieku, w którym wybrani powrócą ze stanu śmierci, niewybrani zostaną wezwani ze stanu śmierci do ponownej świadomej egzystencji], na [w celu] powstanie [powstawanie z niedoskonałości do doskonałości przez proces] sądu [próbę do życia]”. To, że będą oni przechodzili ten proces sądu w czasie Tysiąclecia jest oczywiste nie tylko z wersetu 29, lecz także z tych, które uczą o (1) tożsamości Tysiąclecia i Dnia Sądu (2Tym. 4:1; Łuk. 22:29,30; Mat. 19:28; Abd. 21; Jer. 23:5,6; 33:14-16; Izaj. 32:1; Psalm 72:1-4, porównany z 5-19) oraz (2) o celu Tysiąclecia, którym jest zniesienie wszelkiego zła i zaprowadzenie wszelkiego dobra dla wszystkich tych, którzy w tym czasie będą na ziemi, w celu udzielenia życia posłusznym (1Moj. 12:3; 22:18; Psalm 2:8; 22:28-30; 86:9; 98:2,3; Izaj. 2:2-4; 11:9; 25:6-9; 29:18,24; 35:5, 6, 10; 40:5; 45:22, 23; 52:10; Jer. 31:34; Łuk. 2:10,31-34; Jan 1:9,29; 3:16,17; 12:32,33; Rzym. 5:17-19; 1Tym. 2:4-6; 4:10; Tyt. 2:11; 3:4; Żyd. 2:9; 1Jana 2:2; Obj. 22:17). Tożsamość Dnia Sądu i Tysiąclecia jest następująca: wszystko to, co ma mieć miejsce w Dniu Sądu, ma mieć miejsce w Tysiącleciu, i odwrotnie. Skoro wszyscy umarli mają być wzbudzeni w czasie Dnia Sądu, wynika z tego, że wszyscy umarli będą obudzeni w czasie Tysiąclecia. Skoro w czasie Tysiąclecia wszyscy na ziemi mają być błogosławieni sposobnościami uzyskania życia przez posłuszeństwo w najbardziej sprzyjających warunkach,