Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 214
Chrystus: jego okup
wszyscy w Chrystusie będą ożywieni, tzn. każdy w Chrystusie będzie ożywiony w swej własnej kolejności, klasie. Tak uzupełniony werset 23, brzmi następująco: „Ale każdy będzie ożywiony w swojej własnej kolejności [klasie]: Pierwiastek, Chrystus, będzie ożywiony [doskonały], potem ci [którzy staną się] Chrystusowi w czasie Jego obecności będą ożywieni [doskonali – zmartwychwstanie czyni doskonałym]”.
Pytamy, czy wyrażenie pierwiastek, Chrystus, odnosi się do Jezusa? W wersecie 20 z pewnością tak, lecz w wersecie 23, który obecnie analizujemy, na pewno nie. Dlaczego? Ponieważ Jezus powstał z umarłych ponad 20 lat wcześniej, zanim św. Paweł napisał werset 23. W wersecie tym opisuje on rodzaje zmartwychwstania, które jeszcze nie nastąpiły. Tak więc określenie pierwiastek, Chrystus, odnosi się tutaj do Kościoła, który często jest w Biblii nazywany Chrystusem, ponieważ Kościół jako Ciało i Oblubienica Chrystusa jest zaszczycony imieniem i urzędem Głowy i Oblubieńca (Rzym. 8:10; 1Kor. 12:12,13; 2Kor. 1:5; Gal. 2:20; 3:16,29; Efez. 4:13; Filip. 1:21; Kol. 1:24,27; Żyd. 3:13; 1Piotra 4:13). Kościół wraz z Jezusem jest także nazywany pierwiastkami (Rzym. 8:23; Jak. 1:18; Obj. 14:4). Wyrażenie „pierwiastek, Chrystus, będzie ożywiony” opisuje więc zmartwychwstanie Ciała Chrystusa, Oblubienicy Chrystusa, Kościoła – pierwsze zmartwychwstanie (1Kor. 15:41-54; Filip. 3:11,21; Obj. 20:4-6; 1Tes. 4:16,17; 2Kor. 5:1-10). Czyje zmartwychwstanie opisane jest wyrażeniem „potem ci [którzy staną się] Chrystusowi w czasie Jego obecności [w czasie tysiącletniego pobytu i panowania Chrystusa na ziemi] będą ożywieni”? Odpowiadamy, że są nimi posłuszni ze świata. Ci, którzy przez poświęcenie i wierność w tym poświęceniu staną się Jego w Tysiącleciu, stopniowo będą podnoszeni ze wszelkiej niedoskonałości procesu śmierci przez stopniowe przyswajanie sobie przez nich zasługi okupu, doskonałego człowieczeństwa Chrystusa z jego prawem do życia i jego prawami życiowymi, jako Chleba żywota. By dostąpić sposobności takiego stopniowego zmartwychwstawania,