Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 215
Chrystus: jego okup
niewybrani znajdujący się w stanie śmierci zostaną obudzeni i ponownie zamieszkają na ziemi w Tysiącleciu. To właśnie w tym czasie Bóg przez Chrystusa zniszczy hades – Adamowy stan śmierci – przez wskrzeszenie wszystkich umarłych, a przez procesy restytucji całkowicie usunie Adamowy proces śmierci (Oz. 13:14; Obj. 20:13,14), jak potwierdzają to wersety 23-28. Powyższe rozważania obalają kalwinizm na temat niewybranych. Analiza fragmentu, dowodzącego, że celem tysiącletniego panowania jest udzielenie niewybranym korzyści z okupu, obala kalwinizm.
Drugim poważnym błędem uderzającym w okup jest pogląd uniwersalistów, których większość twierdzi, iż okup gwarantuje wieczne zbawienie dla wszystkich. Wykazaliśmy już wcześniej błąd ich stanowiska w związku z takimi rzekomymi konsekwencjami okupu. Poza tym należy stwierdzić, że doktryna uniwersalizmu zaprzecza tak wielu wersetom, że nie tylko musi być fałszywa, lecz także jej twierdzenia dotyczące okupu muszą być fałszywe. Biblia wyraźnie uczy, że ci, którzy w czasie próby do życia okażą się niepoprawnie źli, będą straceni na zawsze. Widzimy to na podstawie kontrastów, w jakich ukazuje ona los wiernych i niepoprawnie złych, jako wzajemnych przeciwieństw: wieczne życie dla wiernych i wieczna śmierć dla niepoprawnych (5Moj. 30:15,19; Rzym. 5:21; 6:23; 8:13; Gal. 6:8). Wyraźnie uczy, że ci drudzy przestają istnieć na wieki (Ijoba 6:15,18; 7:9; Psalm 37:10,35,36; 9:13; 104:35; Przyp. 10:25; 12:7), że zostaną zniszczeni (Ijoba 31:3; Psalm 9:6; 37:38; 73:27; 145:20; Izaj. 1:28; 1Kor. 3:17; Filip. 3:19; 2Tes. 1:9; 1Tym. 6:9; 2Piotra 2:1, 12; 3:16). Uczy, że zostaną wytraceni (Psalm 104:35; Izaj. 1:28; Żyd. 12:29); pożarci (Izaj. 1:20; Ezech. 22:25; Żyd. 10:26-28); wykorzenieni (Psalm 37:9, 34, 38); że zginą (Ijoba 4:9; 6:15, 18; Psalm 73:27. Gdy zginienie przedstawiane jest jako kara dla niepoprawnie złych, oznacza wieczne unicestwienie, jak ilustrują i dowodzą tego następujące wersety: Psalm 37:20; Mat. 8:32; Jan 3:15,16). Biblia używa powyższego wyrażenia nie tylko w odniesieniu do ciała, lecz także w odniesieniu do duszy niepoprawnie złych. Mówi więc, że ich dusza