Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 224

Chrystus: jego okup

z drugiej strony, dar z łaski [okup] był [udzielony po to, by nieść wyzwolenie] z wielu występków [grzechu Ada­ma i wszystkich grzechów Adamowych, będących jego wyni­kiem] ku usprawiedliwieniu [w celu zdjęcia Adamowego wy­roku śmierci, grzechu i grzechów. Znowu nie ma tutaj mowy o uniwersalnym wiecznym zbawieniu. Fragment ten uczy, że okup został złożony w celu rzeczywistego uwolnienia wszyst­kich od Adamowego wyroku, Adamowego grzechu i grzechów z nim związanych. W czasie Wieku Ewangelii okup dokonuje te­go rzeczywiście na rzecz wybranych, gdy jest przypisywany przez naszego Pana za każdego w chwili jego poświęcenia. W Wieku Tysiąclecia będzie tego dokonywał za wszystkich nie-wybranych, gdy nastąpi drugie pojawienie się antytypicznego Aarona przed oblicznością Boga z antytypiczną krwią. Frag­ment ten uczy zatem o uniwersalnym zbawieniu od Adamowego wy­roku, lecz nie o uniwersalnym wiecznym zbawieniu. Uniwersaliści przez eisegesis [zob. przypis tł. na str.218] wprowadzają zatem uniwersalizm do interpretacji tego fragmentu. Różnica między wersetami 15 i 16 z jednej strony oraz wersetami 17-19 z drugiej strony jest następująca: Wersety 15 i 16 pokazują ogólny kontra­stowy stosunek między Adamowym grzechem, grzechami i wy­rokiem oraz okupem, przy czym ten drugi ma znieść te pierw­sze. Werset 17 ukazuje wyzwalającą moc okupu od Adamowe­go wyroku za wybranych oraz jego życiodajną moc w usprawie­dliwieniu do wysokiego powołania w czasie Wieku Ewangelii, jak również jego życiodajną moc używaną przez wybranych w czasie Wieku Tysiąclecia. Natomiast wersety 18 i 19 pokazu­ją moc okupu w Tysiącleciu, wyzwalającą z Adamowego grze­chu i wyroku niewybranych w celu udzielenia im szansy uzy­skania życia. Krótko mówiąc, wersety 17-19 pokazują zastosowa­nie, jakie okup będzie miał w dwóch różnych okresach zbawie­nia, z wyzwalającą mocą w celu udzielenia wszystkim sposob­ności zbawienia].

      „Jeśli bowiem przez jednego występek [Adamowa] śmierć [proces przez wyrok] królowała [jako tyran, uciskający ludzkość]

poprzednia stronanastępna strona