Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 224
Chrystus: jego okup
z drugiej strony, dar z łaski [okup] był [udzielony po to, by nieść wyzwolenie] z wielu występków [grzechu Adama i wszystkich grzechów Adamowych, będących jego wynikiem] ku usprawiedliwieniu [w celu zdjęcia Adamowego wyroku śmierci, grzechu i grzechów. Znowu nie ma tutaj mowy o uniwersalnym wiecznym zbawieniu. Fragment ten uczy, że okup został złożony w celu rzeczywistego uwolnienia wszystkich od Adamowego wyroku, Adamowego grzechu i grzechów z nim związanych. W czasie Wieku Ewangelii okup dokonuje tego rzeczywiście na rzecz wybranych, gdy jest przypisywany przez naszego Pana za każdego w chwili jego poświęcenia. W Wieku Tysiąclecia będzie tego dokonywał za wszystkich nie-wybranych, gdy nastąpi drugie pojawienie się antytypicznego Aarona przed oblicznością Boga z antytypiczną krwią. Fragment ten uczy zatem o uniwersalnym zbawieniu od Adamowego wyroku, lecz nie o uniwersalnym wiecznym zbawieniu. Uniwersaliści przez eisegesis [zob. przypis tł. na str.218] wprowadzają zatem uniwersalizm do interpretacji tego fragmentu. Różnica między wersetami 15 i 16 z jednej strony oraz wersetami 17-19 z drugiej strony jest następująca: Wersety 15 i 16 pokazują ogólny kontrastowy stosunek między Adamowym grzechem, grzechami i wyrokiem oraz okupem, przy czym ten drugi ma znieść te pierwsze. Werset 17 ukazuje wyzwalającą moc okupu od Adamowego wyroku za wybranych oraz jego życiodajną moc w usprawiedliwieniu do wysokiego powołania w czasie Wieku Ewangelii, jak również jego życiodajną moc używaną przez wybranych w czasie Wieku Tysiąclecia. Natomiast wersety 18 i 19 pokazują moc okupu w Tysiącleciu, wyzwalającą z Adamowego grzechu i wyroku niewybranych w celu udzielenia im szansy uzyskania życia. Krótko mówiąc, wersety 17-19 pokazują zastosowanie, jakie okup będzie miał w dwóch różnych okresach zbawienia, z wyzwalającą mocą w celu udzielenia wszystkim sposobności zbawienia].
„Jeśli bowiem przez jednego występek [Adamowa] śmierć [proces przez wyrok] królowała [jako tyran, uciskający ludzkość]