Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 227
Chrystus: jego okup
o uniwersalnym wiecznym zbawieniu. Potwierdza on odpuszczenie Adamowego grzechu w odniesieniu do Adama i wszystkich niewybranych w Nim, skąd dla nich wszystkich przychodzi zbawienie od Adamowego wyroku. W wersetach Rzym. 5:15,16,18,19 w ich zastosowaniu do niewybranych nie ma ani słowa o ostatecznym rezultacie Boskiego planu w odniesieniu do uzyskania przez nich wiecznego życia. Jeśli chodzi o nich, uczą one jedynie, że dzięki okupowi wszyscy oni zostaną uwolnieni od Adamowego grzechu, Adamowych grzechów i Adamowego wyroku, w celu dostąpienia szansy uzyskania prawa do życia. Nie mówią one, czy nikt, niektórzy, wielu, większość lub wszyscy z nich uzyskają i ostatecznie utrzymają to prawo. Inne wersety dowodzą, że niektórzy nie uzyskają tego prawa, a inni go nie utrzymają, co obala uniwersalizm. Nasza analiza dowiodła, że Rzym. 5:15-19 nie naucza uniwersalizmu i że uniwersalizm jest wprowadzany do interpretacji tego fragmentu przez eisegesis [zob. przypis tł. na s.218] . Fragment ten, tak jak pozostałe, uczy, że okup zniesie Adamowy grzech i wyrok ze wszystkich w Adamie. Uczy, że stanowią oni dwie klasy: (1) tych, którzy staną się królami w Tysiącleciu, gdy przez okup będą udzielać życia, tj. wybranych; oraz (2) pozostałą ludzkość – niewybranych – dla których wybrani dokonają przez okup zniesienia Adamowego grzechu i wyroku w czasie Tysiąclecia po to, by udzielić niewybranym sposobności uzyskania życia z okupu przez posłuszeństwo warunkom otrzymania go jako chleba żywota. Fragment ten obala zatem pojęcie uniwersalizmu, będąc jednocześnie jednym z najmocniejszych ustępów Biblii, potwierdzających pogląd prawdy na okup, wysokie powołanie, restytucję, Tysiąclecie oraz ofertę wiecznego życia dla wszystkich, które – zgodnie z nauką innych wersetów – zostanie uzyskane przez posłusznych, a odmówione nieposłusznym.
Także pozostałe fragmenty cytowane przez uniwersalistów na potwierdzenie uniwersalizmu nie nauczają ich doktryny. Dla przykładu, Łuk. 2:10 nie uczy, że wszyscy uzyskają życie wieczne, lecz że wszyscy będą mieli radość z powodu