Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 229

Chrystus: jego okup

      Prowadzi to nas do zastanowienia się nad sofistyką uniwersalistów odnośnie do doktryny pojednania, którą bardzo wypaczają, być może jako swój główny dowód uniwersalizmu. W tym kontekście prawdopodobnie używają słowa pogodzenie jako lepszego od słowa pojednanie, ponieważ to drugie bar­dziej może odsłonić ich sofistykę na ten temat. Słowo pojedna­nie zakłada, że dwie strony nie zgadzają się ze sobą, że są nieprzyjazne wobec siebie, ponieważ z takiego czy innego powodu są z siebie niezadowolone. Pojednanie to dzieło prowadzące do uczynienia ich przyjaznymi wobec siebie przez usunięcie spomiędzy nich rzeczy, które są przyczyną ich wzajemnego niezadowolenia z siebie, oraz wprowadzenie takich rzeczy, które sprawiają, że stają się zadowolone z siebie. Stosując to do Boga i ludzi, zauważamy, że są niezadowoleni z siebie: Bóg jest niezadowolony z człowieka z powodu grzechu człowieka, natomiast człowiek jest niezadowolony z Boga z powodu świętości Boga. Nieprzyjaźń ta powstała w Bogu z powodu grzechu Adama i jest powiększana dalszymi grzechami człowieka. U człowieka była ona wynikiem wymierzenia przez Boga kary za grzech i nalegania na posłuszeństwo człowieka Boskiemu prawu, co nie podoba się grzesznemu człowiekowi. Wzajemne pojednanie ich ze sobą oznacza zatem każdy zarys dzieła, dzięki któremu Bóg stanie się zadowolony z człowieka, a człowiek z Boga. Słowo pojednanie może być więc stosowane do każdego pojedynczego aktu, który prowadzi do zadowolenia Boga z człowieka, a także do każdego pojedynczego aktu, który prowadzi do zadowolenia człowieka z Boga. Dla jasności, dzieło uczynienia Boga zadowolonym z człowieka będziemy nazywać pierwszym etapem pojednania, natomiast dzieło uczynienia człowieka (i upadłych aniołów) zadowolonymi z Boga jego drugim etapem.

      Każde użycie słów pojednanie i pojednywać na ten temat, z wyjątkiem trzech, jest w Piśmie Świętym odniesione do wszystkich lub do części czynów prowadzących do zadowolenia Boga z człowieka. Jest wiele czynów,

poprzednia stronanastępna strona