Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 236
Chrystus: jego okup
Mar. 14:22; Łuk. 22:19; 1Kor. 11:24; Żyd. 10:5. Innym jest Jego ciało oddane za świat jako prawdziwy chleb, jak czytamy u Jan 6:32,33,48,50-59; Żyd. 10:20. Kolejnym z nich jest dar sprawiedliwości, dar z łaski (Rzym. 5:15,16,17,18; 6:23; 2Kor. 9:15). Czwartym jest Jego krew, pod którą kryją się Jego prawo do życia oraz Jego prawo do praw życiowych, jak widać to w Mat. 26:27; Mar. 14:24; Jana 6:53-56; Dz.Ap. 20:28; Rzym. 3:25; 5:9; 1Kor. 11:27; Efez. 1:7; 2:13; Kol. 1:14,20; Żyd. 9:12,13,14; 10:19; 12:24; 13:12; 1Piotra 1:2,19; 1Jana 1:7; Obj. 1:5; 5:9; 7:14; 12:11. W symbolach biblijnych krew w żyłach reprezentuje życie (3Moj. 17:11,14; 5 Moj. 12:23). Przelana, reprezentuje śmierć, jak można zauważyć to w kropieniu przelaną krwią na ubłagalni i ołtarzu (3Moj. 16:14,15,18; por. z Żyd. 13:11-13). Wyrażenie krew Chrystusa oznacza zatem śmierć Chrystusa, tj. Jego zasługę okupu. Piątym terminem oznaczającym okup jest wyrażenie śmierć, i umrzeć, odniesione do Jezusa. Chrystus złożył bowiem okup przez Swą śmierć, jak dowodzą tego następujące wersety: Izaj. 53:12; Jan 12:33; Rzym. 5:10; 6:3-5; 1Kor. 11:26; 15:3; Filip. 2:8; 3:10; Kol. 1:22; Żyd. 2:9,14; 9:15; 1Piotra 3:18.
Szóstym wyrażeniem sugerującym okup jest to, które mówi o oddaniu życia przez Jezusa za innych, czego przykładem są następujące ustępy: Mat. 20:28; Jana 10:11,15; 13:37; Dz.Ap. 8:33; 1 Jana 3:16. Siódmy biblijny termin sugerujący okup to cierpienia Chrystusa – to, że cierpiał: Mat 16:21; Łuk. 22:15; 24:46; Dz.Ap. 3:18; 17:3; 26:23; Filip. 3:10; Żyd. 2:9,10,18; 5:8; 9:26; 13:12; 1Piotra 1:11; 2:21,23; 3:18; 4:1,13; 5:1. Ósmym terminem oznaczającym okup jest wyrażenie sprawiedliwość lub sprawiedliwość Boża (sprawiedliwość, jaką Bóg zapewnia przez ofiarę Chrystusa) albo posłuszeństwo tego jednego, co widzimy w Rzym. 3:21,22; 5:18,19; 10:4; 1Kor. 1:30; Filip. 3:9.