Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 238
Chrystus: jego okup
Kol. 1:14,20-22; 1Tym. 2:6; Tyt. 2:14; Żyd. 1:3; 10:10,12,14,19,20; 12:2; 1Piotra 1:2,18-21; 3:18; 1Jana 1:7; 2:2; Obj. 1:5,6; 5:9,10; 7:14,15). Liczne odniesienia podane w tym akapicie są jedynie wyborem z wielu wersetów dowodzących, jak bogate są biblijne dowody na temat Boga jako głównego i Chrystusa jako drugorzędnego Dawcy okupu za nas.
Należy zauważyć Odbiorcę okupu. W Średniowieczu panowało przekonanie, że Jezus złożył okup szatanowi, by wykupić od niego ludzkość, którą ten trzymał w niewoli. To prawda, że szatan trzyma rodzaj ludzki w niewoli grzechu i śmierci (Żyd. 2:14,15; 1 Jana 5:19). Jego panowanie nad nim nie jest jednak wynikiem Boskiego zrządzenia, lecz uzurpacji szatana, który nie posiada prawa do ludzkości. W najlepszym razie Bóg pozwala mu jako uzurpatorowi, aby panował nad nią jako egzekutor, który trzyma człowieka w swej mocy. Ponieważ szatan nie jest właścicielem rodzaju ludzkiego, nie należał mu się okup i możemy być pewni, że nigdy nie został mu zapłacony. Na podstawie prawa stworzenia Właścicielem rodzaju ludzkiego jest Bóg. Wcale nie zmieniły tego grzech i śmierć człowieka. Przeniosły one jedynie człowieka z łaskawej własności szczególnej Boskiej miłości do surowej własności Jego sprawiedliwości, która za grzech żądała od niego jego życia, jego istoty, jego istnienia. Od tego czasu sprawiedliwość utrzymuje ten tytuł własności jako dług człowieka wobec przekroczonego Boskiego prawa – Jego sprawiedliwości. Bóg jest więc Właścicielem potępionej przez sprawiedliwość ludzkości – zarówno w jej procesie umierania, jak i w jej stanie śmierci. Jeśli człowiek ma kiedykolwiek być wyprowadzony ze stanu zadłużonej własności, musi to być przez okup, równoważną cenę, zapłaconą wierzycielowi, sprawiedliwości posiadającej akt własności i potępioną ludzkość. Tak właśnie przedstawia to Biblia. Powiada nam, że Chrystus przez wiecznego ducha synostwa, będąc ceną okupu przedstawił siebie Bogu jako istotę ludzką bez skazy (Żyd. 9:14), że w ten sposób zadośćuczynił Boskiej sprawiedliwości