Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 242
Chrystus: jego okup
Dlatego Biblia uczy także, że okup obejmuje tę część grzechów upadłych aniołów, która wynikała z Adamowej deprawacji ludzkości (Kol. 1:20). I tak Paweł mówi nam, że Chrystus umarł i powstał po to, by mógł stać się Panem [władcą] zarówno umarłych [potępionego rodzaju Adama], jak i żywych [upadłych aniołów, nigdy nieskazanych wyrokiem śmierci] (Rzym. 14:9). W Filip. 2:8-10 powiada nam także, że Jezus między innymi umarł po to, by każde kolano na niebie [duchy] kłaniało się przed Nim. W czasie Tysiąclecia święci nie będą sądzić dobrych, lecz upadłych aniołów (1Kor. 6:3; Efez. 1:10), ponieważ okup ma pośrednie zastosowanie także i do nich. W pewnym sensie już teraz odbywa się nad nimi sąd, demonstrujący, którzy z nich dostąpią tej tysiącletniej sposobności, jaka będzie udzielona tylko pokutującym spośród nich (2Tym. 4:1; 2Piotra 2:4; Judy 6). W czasie Wieku Ewangelii Bóg sprawił, że Kościół głosi Jego plan po to, by pomóc im ku pokucie (Efez. 3:10,11). Obecnie mamy krytyczny punkt ich sposobności do pokuty w Wieku Ewangelii (2Tym. 4:1). Zanim skończy się Epifania, będą oni w pełni podzieleni na dwie grupy – pokutujących i niepokutujących. Ci drudzy nie będą mieli próby w Tysiącleciu, lecz jako potępieni na śmierć będą więzieni z szatanem 1000 lat; natomiast pokutujący dostąpią przywileju próby w Tysiącleciu. Niepokutujący zmarnują więc szansę Wieku Ewangelii, by skorzystać z okupu i okazać pokutę, natomiast pokutujący wykorzystają ją, co dotyczy także tysiącletniej szansy pełnego ich podniesienia.
Także wybrani są beneficjentami okupu. Starożytni Godni skorzystali z niego w czasie oczekiwania na jego złożenie, tzn. z uwagi na jego nadejście Bóg udzielił im usprawiedliwienia próbnego (Rzym. 4:1-8). Pełnego, rzeczywistego udziału w okupie dostąpią wtedy, gdy zostanie on zastosowany w Tysiącleciu za cały świat, rzeczywiście otrzymując go jako natychmiastowy dar, doskonalący ich zdolności przy wzbudzeniu; otrzymają także jego osłonę przez całe Tysiąclecie na wszelkie niedoskonałości, których mogą być winni.