Epifaniczny tom 15 – rozdział 4 – str. 263
Chrystus: jego okup
Słowem, wiara jest instrumentem usprawiedliwiającym, a więc warunkiem usprawiedliwienia w obecnym Wieku, natomiast w następnym Wieku instrumentem usprawiedliwiającym, a więc warunkiem usprawiedliwienia, będzie posłuszeństwo. Uzasadniają to cele tych Wieków.
W historii człowieka próbowano wykorzystać inne rzeczy jako zasługę usprawiedliwienia oprócz okupu, lecz nie mogły one przynieść pożądanego efektu. I tak w rzymsko-katolicyzmie: rzekoma zasługa świętych i Marii, rzekoma zasługa uczynków pustelników, zakonników i zakonnic, rzekoma zasługa uczynków pokutnych zadawanych przy konfesjonale, rzekoma zasługa mszy, odpustów, pielgrzymek, jałmużny, zakładania instytucji miłosierdzia, edukacyjnych itp. oraz ascetyzmu. Lecz one nie dostarczają żadnej wartości do wyzwolenia dzieci Adama zniewolonych grzechem i śmiercią. W świecie pogańskim używane są rzeczy podobne do tych popularnych w rzymskokatolicyzmie, by kupić wolność od przekleństwa i jego skutków, by ubłagać bóstwo, lecz nie przyniosły one winnemu sumieniu pożądanego skutku ani pokoju. Żadne wysiłki grzeszników zmierzające do przebłagania za własne grzechy nie mogą być skuteczne, ponieważ nie są równoważną ceną wobec długu, jaki obciąża wszystkich jako niewolników śmierci. Ponadto, będąc uczynkami niedoskonałości, nie mogą zadowolić Boga, który wymaga absolutnej doskonałości od tego, kto chce być przez Niego przyjętym. Nikt nie jest zatem zdolny do odkupienia siebie. By uzyskać pożądaną wolność, muszą skorzystać z zasługi okupu, równoważnej ceny, jeśli nie słowem, to czynem, wyrażając słowa pieśni: „Niczego nie przynoszę w mej dłoni; po prostu trzymam się Twego krzyża”. Nawet o ofiarach kapłaństwa lewickiego musimy powiedzieć: „nie można rzec, aby krew wołów i kozłów miała gładzić grzechy” (Żyd 10:4), ponieważ nie są one równoważną ceną. Najlepsze, czego mogły dokonać, to typiczne pojednanie na jeden rok, powtarzane corocznie, aż do czasu antytypu, kiedy pojawiło się prawdziwe pojednanie przez śmierć Chrystusa,