Epifaniczny tom 15 – rozdział 5 – str. 287
Chrystus: jego doświadczenia po-ludzkie
lecz mogą to uczynić ciało i kości”! Ciało, kości i krew są jednak skazitelnością, a więc – zgodnie z 1Kor. 15:50 – nie mogą odziedziczyć nieskazitelności. Co więcej, wyrażenie „ciało i krew” z 1Kor. 15:50 nie oznacza tłuszczu, mięśni ani płynów naszego ciała, gdyż wyrażenie to oznacza tutaj ludzką naturę, dokładnie tak samo jak u Żyd. 2:14; Gal. 1:16. Oznacza zatem istotę ludzką, która jako taka nie może odziedziczyć Królestwa Bożego. Mówiąc do Piotra, że ciało i krew nie objawiły mu Jego mesjaństwa i synostwa Bożego, Jezus nie chciał oczywiście powiedzieć, że tłuszcz, mięśnie czy płyny organizmu jego lub kogoś innego nie objawiły tych prawd Piotrowi, lecz że nie uczyniła tego ludzka istota, dodając, że uczynił to Bóg (Mat. 16:17). Św. Paweł z pewnością nie miał na myśli tłuszczu, mięśni ani płynnych części organizmu żadnego człowieka, gdy mówił, że nie radził się ciała i krwi (Gal. 1:16). Miał natomiast na myśli to, że w danej sprawie nie konsultował się z żadną istotą ludzką. Żyd. 2:14; Mat. 16:17 oraz Gal. 1:16 dowodzą, że wyrażenie to w 1Kor. 15:50 oznacza ludzką naturę, a więc istotę ludzką jako jej posiadacza. Obala to sofizmat, który przy pomocy niemożliwego do udowodnienia kontrastu zakłada, że chociaż Pismo Święte dowodzi, że ciało i krew nie odziedziczą Królestwa, uczy ono, że odziedziczą je ciało i kości. Jest to bardzo nierozsądny rodzaj sofizmatu, oparty na błędnie rozumianym kontraście między Łuk. 24:39 a 1Kor. 15:50.
(10) Gdyby nasz Pan w zmartwychwstaniu odebrał i zatrzymał Swoje człowieczeństwo – ludzkie ciało – byłby na wieki zdegradowany w naturze, ponieważ przed przyjściem na świat posiadał naturę wyższą od ludzkiej (Żyd. 2:16; Filip. 2:6-8; 2 Kor. 8:7). Biblia uczy jednak, że przez zmartwychwstanie został obecnie wyniesiony do natury wyższej od jakiejkolwiek innej – aż do Boskiej natury (Filip. 2:9-11; Żyd. 1:3-5; 1Tym. 6:16; Efez. 1:20,21). Dowodzi to oczywiście, że nie został na wieczność zdegradowany w naturze, co byłoby faktem, gdyby w zmartwychwstaniu odebrał Swoje człowieczeństwo – ludzkie ciało.