Epifaniczny tom 15 – rozdział 5 – str. 290
Chrystus: jego doświadczenia po-ludzkie
A więc jak Adam z ziemi stał się istotą ludzką, tak Adam z nieba (Jezus w zmartwychwstaniu) stał się istotą duchową. W wersecie 46 św. Paweł wyraźnie mówi nam, że ziemski Adam nie posiadał duchowego ciała i że drugi Adam, nasz Pan, posiada ciało duchowe. Św. Paweł dowodzi tego wykazując w wersecie 47, że pierwszy Adam posiadał ciało z ziemi – z substancji materialnych, „ciało i krew”; natomiast drugi Adam, nasz Pan, miał ciało z nieba – z duchowych substancji, „dom nasz z nieba” (2Kor. 5:1,2). W języku greckim w wersecie 47 przyimek przetłumaczony „z” w wyrażeniu „z ziemi” jest taki sam, jak przyimek oddany „z” w wyrażeniu „z nieba”. Pominięcie słowa niebieski po wyrażeniu „z nieba” w kontraście do słowa „ziemski” po wyrażeniu „z ziemi” jest zrównoważone w następnym wersecie wyrażeniem „jaki jest niebieski” [Jezus]. Słowa „sam Pan” w wersecie 47 są interpolacją. Kontrast stanowią wyrażenia „z ziemi” „ziemski” oraz „z nieba” „niebieski”. W obydwu przypadkach chodzi o substancje, z których utworzone zostały odpowiednie ciała. Te trzy wersety (1Kor. 15:45-47) swymi bezpośrednimi stwierdzeniami oraz kontrastami obydwu Adamów, a także przez ich ciała oraz substancje, z których zostały one stworzone, dowodzą, że nasz Pan został wzbudzony z umarłych jako istota duchowa z duchowym ciałem, a nie jako istota ludzka z ludzkim ciałem. Ciało i kości są „z ziemi ziemskie”, a ponieważ Jego ciało zmartwychwstania było z nieba, niebiańskie, nie było ono z ciała i kości, „bo duch nie ma ciała i kości”. Nasz Pan Jezus jeszcze raz jest bezpośrednio nazwany duchem w 2Kor. 3:17: „Ale Pan jest tym Duchem”. W 2 Kor. 5:16 św. Paweł stwierdza: „Chociaż znaliśmy [on i pozostali Apostołowie] Chrystusa według ciała, lecz już teraz [odtąd] więcej nie znamy [Go takim]”. Nie znali już Chrystusa jako istoty ludzkiej – „według ciała” – chociaż kiedyś, przed śmiercią naszego Pana, znali Go takim. Werset ten oznacza więc, że gdy św. Paweł pisał te słowa o Jezusie, nie był On już istotą ludzką, chociaż był nią wcześniej. Powodem tej zmiany było to, że gdy nasz Pan zmartwychwstał, powstał od umarłych jako istota duchowa, nie jako istota ludzka.