Epifaniczny tom 15 – rozdział 5 – str. 303

Chrystus: jego doświadczenia po-ludzkie

otrzymał Boską naturę, wyższą od natur wszystkich innych stworzonych istot duchowych, aniołów. Fragment ten dowodzi zatem, że Boską naturę uzyskał w zmartwychwstaniu, a to dowodzi, że żadne z ciał, w których ukazywał się po zmartwychwstaniu, nie było Jego prawdziwym zmartwychwstałym ciałem. Były one jedynie materializacjami.

      Filip. 2:9-11 to kolejny fragment potwierdzający wywyższenie Chrystusa do Boskiej natury. Przytaczamy go także z przekładu I.V.: „Dlatego [z powodu poniżenia się Chrystu­sa z przedludzkiej natury, czci i urzędu do natury ludzkiej oraz upokorzenia się w posłuszeństwie aż do śmierci krzyżo­wej (w.6-8)] Bóg wielce Go wywyższył i łaskawie dał Mu imię [naturę, część i urząd. Zwróćmy uwagę na kontrast mię­dzy naturą, czcią i urzędem, z jakich zrezygnował, by stać się ciałem, a tymi przedstawionymi tutaj], które jest nad wszel­kie imię [naturę, część i urząd], tak aby na imię [naturę, cześć i urząd] Jezusa każde kolano niebieskich [istot du­chowych], ziemskich [żyjących ludzi] i tych pod ziemią [zmarłych ludzi] zginało się i każdy język wyznawał, że Je­zus Chrystus jest Panem, ku chwale Boga Ojca”. Jeśli będziemy pamiętali o kontraście między wersetami 6-8 oraz 9-11, łatwo dostrzeżemy, że lekcją wersetów 9-11 jest wywyższenie naszego Pana do Boskiej natury, czci i urzędu za Jego poniżenie samego siebie. Efez. 1:20-23 uczy o uwielbieniu Chrystusa po zmartwychwstaniu i po wniebowstąpieniu: „Którą [energię Swej potężnej mocy, w. 19] okazał w Chrystu­sie, po wzbudzeniu Go od umarłych i po posadzeniu Go po prawicy swojej [udzielając Mu stanowiska głównej łaski i władzy] wśród niebieskich, wysoko nad wszystkie księ­stwa i zwierzchności, i moce, i państwa [są to cztery najwyż­sze rangi aniołów] i każde imię [naturę, część i urząd], jakie jest nadawane, nie tylko w tym [Ewangelii], lecz i w przy­szłym [Tysiąclecia] Wieku, i wszystko poddał pod nogi Je­go [uczynił Go pełnomocnym Namiestnikiem we wszystkich wszechświatach] i wyznaczył Go na Głowę nad wszystkimi rzeczami dla Kościoła, który jest ciałem Jego”.

poprzednia stronanastępna strona