Epifaniczny tom 15 – rozdział 5 – str. 303
Chrystus: jego doświadczenia po-ludzkie
otrzymał Boską naturę, wyższą od natur wszystkich innych stworzonych istot duchowych, aniołów. Fragment ten dowodzi zatem, że Boską naturę uzyskał w zmartwychwstaniu, a to dowodzi, że żadne z ciał, w których ukazywał się po zmartwychwstaniu, nie było Jego prawdziwym zmartwychwstałym ciałem. Były one jedynie materializacjami.
Filip. 2:9-11 to kolejny fragment potwierdzający wywyższenie Chrystusa do Boskiej natury. Przytaczamy go także z przekładu I.V.: „Dlatego [z powodu poniżenia się Chrystusa z przedludzkiej natury, czci i urzędu do natury ludzkiej oraz upokorzenia się w posłuszeństwie aż do śmierci krzyżowej (w.6-8)] Bóg wielce Go wywyższył i łaskawie dał Mu imię [naturę, część i urząd. Zwróćmy uwagę na kontrast między naturą, czcią i urzędem, z jakich zrezygnował, by stać się ciałem, a tymi przedstawionymi tutaj], które jest nad wszelkie imię [naturę, część i urząd], tak aby na imię [naturę, cześć i urząd] Jezusa każde kolano niebieskich [istot duchowych], ziemskich [żyjących ludzi] i tych pod ziemią [zmarłych ludzi] zginało się i każdy język wyznawał, że Jezus Chrystus jest Panem, ku chwale Boga Ojca”. Jeśli będziemy pamiętali o kontraście między wersetami 6-8 oraz 9-11, łatwo dostrzeżemy, że lekcją wersetów 9-11 jest wywyższenie naszego Pana do Boskiej natury, czci i urzędu za Jego poniżenie samego siebie. Efez. 1:20-23 uczy o uwielbieniu Chrystusa po zmartwychwstaniu i po wniebowstąpieniu: „Którą [energię Swej potężnej mocy, w. 19] okazał w Chrystusie, po wzbudzeniu Go od umarłych i po posadzeniu Go po prawicy swojej [udzielając Mu stanowiska głównej łaski i władzy] wśród niebieskich, wysoko nad wszystkie księstwa i zwierzchności, i moce, i państwa [są to cztery najwyższe rangi aniołów] i każde imię [naturę, część i urząd], jakie jest nadawane, nie tylko w tym [Ewangelii], lecz i w przyszłym [Tysiąclecia] Wieku, i wszystko poddał pod nogi Jego [uczynił Go pełnomocnym Namiestnikiem we wszystkich wszechświatach] i wyznaczył Go na Głowę nad wszystkimi rzeczami dla Kościoła, który jest ciałem Jego”.