Epifaniczny tom 15 – rozdział 5 – str. 311

Chrystus: jego doświadczenia po-ludzkie

jakie Boska mądrość może stworzyć w celu rozwinięcia do doskonałości wszechświatów Boga oraz moralnie wolnych jednostek, jakie w miarę upływu Wieków będą przez Boga stwarzane za pośrednictwem Chrystusa. Tak więc Ojciec, bez najmniejszej wątpliwości co do wierności, niesamolubnego działania, skuteczności i zadowolenia ze strony Syna, może powierzać i będzie powierzał Synowi realizację Swoich wszystkich planów i zamierzeń. Jako Logos Syn był zawsze wierny temu, co powierzył Mu Ojciec. Jednak od chwili wniebowstąpienia Ojciec powierza Mu o wiele bardziej odpowiedzialne i trudniejsze zadania, w wyniku czego Jego obecny urząd Namiestnika ma o wiele wyższą rangę niż wtedy, gdy wykonywał go jako Logos. Obecnie ma do wypełnienia wyższe urzędy, trudniejsze dzieła do wykonania i bardziej rozległe zadania do nadzorowania niż wtedy, gdy był Logosem. Bóg może bezpiecznie Mu je powierzyć, ponieważ będąc w ciele, dowiódł największego z możliwych stopnia wierności i niezawodności, rozwijając charakter tak bardzo podobny do charakteru Ojca, jak jest to możliwe dla stworzenia Bożego. Dlatego po Jego wniebowstąpieniu Ojciec zyskał Namiestnika w pełni zdolnego i gotowego wykonać wszystko to, czego On zapragnie. Zdobycie takiego Namiestnika było korzyścią, jaką odniósł Bóg z wniebowstąpienia Chrystusa.

      Jego wniebowstąpienie oznaczało wielką korzyść dla dobrych aniołów – cherubinów, serafinów, księstw, tronów, państw, zwierzchności, mocy. Wśród aniołów jest zatem siedem rang. Wszystkie one służą Panu z rożnych punktów widzenia i w różny sposób. Przedludzki Logos prowadził nad nimi nadzór i zgodnie z Boskimi ustaleniami kierował ich różnymi dziełami. Przez Swoje uwielbienie został jednak wywyższony w naturze, czci i urzędzie znacznie ponad naturę, cześć i urząd Logosa. Te siedem rang anielskich istot przez Jego uwielbienie otrzymało zatem Przełożonego o wiele lepszego od Tego, jakim był jako Logos. Według Biblii jedną z czynności tych aniołów jest opatrznościowa służba (lecz nie Słowem) wybrańcom (Żyd. 1:14).

poprzednia stronanastępna strona