Epifaniczny tom 15 – rozdział 5 – str. 328

Chrystus: jego doświadczenia po-ludzkie

obrazu szatana – grzech, błąd, samolubstwo i światowość. Są to nieczystości, które zostały zmieszane z czystością, w jakiej rodzaj ludzki został początkowo stworzony. Niektórzy są bardziej nieczyści od innych, tj. niektórzy mają większą miarę zła zmieszaną z dobrem, jakie w nich jest; natomiast inni posiadają mniejszą ilość nieczystości zmieszaną z dobrem. Jezus jest Oczyścicielem tych, którzy w czasie Wieku Ewangelii należą do Pana. Oczyszcza ich, po pierwsze, przez stosowanie do ich serca, umysłu i woli oczyszczających prawd. Po drugie, po ich poświęceniu i spłodzeniu z Ducha, usuwa z nich nieczystości, jakie odziedziczyli od przodków i jakie nabyli w wyniku własnego niewłaściwego postępowania. Używa też opatrzności Boga, chłost, nieprzyjemnych doświadczeń i kar za czynienie zła w celu usunięcia z nich tych nieczystości. Niektóre z używanych przez Niego procesów nie mają charakteru karnego, lecz jedynie oczyszczający. Dlatego niektóre z naszych doświadczeń, przy pomocy których pozbywamy się zła, nie są karami, lecz jedynie dyscyplinowaniem nas, pomocnym w pozbywaniu się zła. Wykonując urząd Oczyściciela, Jezus siedzi i oczyszcza synów Lewiego – zarówno kapłanów, jak i Lewitów. Oczyszcza ich tak, jak oczyszczane jest złoto, w ten sposób rozwijając Maluczkie Stadko, oraz tak, jak oczyszczane jest srebro, w ten sposób rozwijając klasę Wielkiej Kompanii (Mal. 3:1-4). Procesy oczyszczające, obejmujące Boskie opatrzności jako środki oczyszczania, w większym lub mniejszym stopniu są oczywiście bolesne dla człowieczeństwa. Jednak nowe stworzenie, zachowując w tych doświadczeniach odpowiednią postawę, pozbywa się przez nie wad, wobec których są one stosowane. W mniejszym stopniu nasz Pan występuje jako Oczyściciel Młodocianych Godnych, szczególnie w zakresie usuwania z nich wszystkiego tego, co uczyniłoby ich nieposłusznymi sprawiedliwości i zasadom wierności. W wykonywaniu przez Niego urzędu Oczyściciela ludu Bożego widzimy zatem następne z po-ludzkich doświadczeń Jezusa.

poprzednia stronanastępna strona