Epifaniczny tom 15 – rozdział 6 – str. 386
Duch Święty: jego istota
i jest znaczeniem słowa pneuma w tym miejscu. W ten sposób dowiedliśmy, że ruach i pneuma są w Biblii używane na oznaczenie umysłowej części usposobienia jako szczególne użycie tych słów.
Obecnie przechodzimy do dowodu, że obydwa te słowa odnoszą się do uczuć i łask usposobienia, które są częścią usposobienia moralnego i religijnego. Te poszczególne części naszego usposobienia razem z umysłową częścią naszego wrodzonego lub nabytego charakteru zawarte są w usposobieniu w ogólności. Pokazujemy jednak te szczegóły po to, by jeszcze bardziej przekonująco udowodnić ten fakt. Uczucie niepokoju i zaskoczenia, jakie opanowało królową z Saby na widok mądrości, wielkości i potęgi Salomona, jest wyrażone następująco: zdumiała się bardzo [w angielskim dosłownie: Nie było już w niej ducha – przypis tł.] (1Król. 10:5; 2 Kron. 9:4). Psalmista mówi o tym, że utracił łaskę odwagi w swych bolesnych doświadczeniach: ustaje duch mój (Psalm 143:7). Mamy też dowód, że łaski odwagi, samokontroli i wytrwałości umożliwią nam znoszenie naszych słabości: Duch męża znosi niemoc swoją (Przyp. 18:14). Jesteśmy ostrzegani, byśmy byli ostrożni i nie wzbudzali uczuć złości i gniewu u władców: Jeśliby duch panującego powstał przeciwko tobie, nie opuszczaj miejsca twego; albowiem łagodność zapobiega grzechom wielkim (Kaz. 10:4). Pokazana jest utrata łask odwagi, pewności siebie i wytrwałości Egipcjan: zniszczony będzie duch w Egipcjanach (Izaj. 19:3). Jest napisane, że Bóg z radością ponownie rozbudza łaski wiary, nadziei i odwagi w pokornych: mieszkam na wysokości na miejscu świętym (…) ożywiając ducha pokornych (57:15). Bóg pokazuje, jak w czasie ucisku załamią się łaski wiary, nadziei, odwagi, wytrwałości itp. w częściowo niewiernych: ściśniony będzie wszelki duch (Ezech.21:7). Pan pobudził łaski odwagi, gorliwości, pobożności, lojalności i posłuszeństwa u Zorobabela, Jozuego oraz w całym pozostałym ludzie, by podjęli odbudowę Świątyni: