Epifaniczny tom 15 – rozdział 6 – str. 387

Duch Święty: jego istota

wzbudził Pan ducha Zorobabela (…) ducha Jesuego (…) i ducha (…) ludu, że (…) robili koło domu Pana (Agg. 1:14).

      Z powodu niewiary faryzeuszy Jezus odczuwał uczucie głębokiego smutku: westchnąwszy głęboko w duchu swym (Mar. 8:12). Maria odczuła łaskę radości z powodu udzielonego jej zaszczytu stania się przyszłą matką Mesjasza: rozradował się duch mój w Bogu, zbawicielu moim (Łuk. 1:47). Jezus przejawiał łaskę radości dlatego, że Bóg objawiał lub ukrywał prawdę w zależności od postawy serca odpowiednich osób: rozradował się Jezus w duchu (10:21). Jezus odczuwał smutek z powodu spustoszenia dokonanego przez klątwę: rozrzewnił się w duchu (Jana 11:33). Zdrada Judasza napełniła Jezusa uczuciem niepokoju: zasmucił się w duchu (13:21). Bałwochwalstwo Ateńczyków obudziło w Pawle uczucie odrazy do grzechu oraz miłość do grzeszników wraz z pragnieniem przyjścia im z pomocą: poruszył się w nim duch jego (Dz.Ap. 17:16). Św. Paweł napomina nas, abyśmy rozwijali łaskę gorliwości: duchem pałający (Rzym. 12:11). Św. Paweł oznajmia, że jego łaski pobożności, uwielbienia i adoracji pobudzały go do czczenia Boga: modli się mój duch (…) będę się modlił duchem (…) będę śpiewał duchem (1Kor. 14:14,15). Mówi o tym, że bracia wzmacniali łaski innych oraz jego wiarę, nadzieję, miłość, posłuszeństwo itp.: wzmocnili ducha mego (1Kor. 16:18). Jego duch został pokrzepiony (2 Kor. 7:13). Mówi, że bracia posiadają tę samą łaskę wiary: mając tego samego ducha wiary (2Kor. 4:13). Widzimy więc, w jaki sposób słowa ruach i pneuma w konkretnych zastosowaniach oznaczają uczucia i łaski jako części usposobienia.

      Na koniec przytoczymy i krótko skomentujemy kilka fragmentów używających słów ruach i pneuma w znaczeniu woli usposobienia. 2Moj. 35:21, cytowany jako pierwszy werset na temat usposobienia w ogólności, dowodzi także, że używanie woli jest szczególnym zastosowaniem słowa ruach. By ukarać Sehona, Pan pokierował wydarzeniami tak, by niegodziwość Sehona skłoniła go do przeciwstawienia się Jemu i w ten sposób zatwardził jego wolę,

poprzednia stronanastępna strona