Epifaniczny tom 15 – rozdział 6 – str. 394
Duch Święty: jego istota
– Jego święty umysł, serce i wola, których głównymi przymiotami są doskonała mądrość, moc, sprawiedliwość i miłość. Tutaj omówimy go z innego punktu widzenia: że Duch Święty jest Boskim usposobieniem w Chrystusie, ponieważ werset ten opisuje zarówno Ducha Boga, jak i Chrystusa. Jak można zauważyć, duch proroctwa odnosi się tutaj do Jezusa Chrystusa (na co wskazuje kontekst) zarówno w czasie pobytu ciele, jak i w duchu. Postawienie słów „duch mądrości i rozumu, duch rady i mocy, duch umiejętności i bojaźni [czci, tj. miłości obowiązkowej i bezinteresownej] Pańskiej” jako bezpośrednie dopowiedzenie słów „Duch Pański” dowodzi, że słowa te, będące dopowiedzeniem, definiują wyrażenie Duch Pański. Jest on zatem duchem [usposobieniem] mądrości, rozumu, rady, mocy, znajomości, sprawiedliwości i miłości. Słowo mądrość odnosi się tutaj do Boskiej prawdy; słowa rozum oraz umiejętność odnoszą się do tego zarysu wiary, który obejmuje poznanie i zrozumienie Boskiej prawdy w wierze. Słowo rada oznacza tutaj umysłową zdolność do planowania taktownego użycia prawdy poznanej i zrozumianej w wierze, w nadziei osiągnięcia przez nią dobra. Słowo moc dotyczy tutaj moralnej i religijnej zdolności – mocy – do wykonania tego, co przewiduje umysłowa zdolność do takiego planowania. Natomiast słowa bojaźń Pańska odnoszą się do sprawiedliwości i miłości, które zapewniają mocy motywację umożliwiającą wykonanie tak powziętych planów. Krótko mówiąc, w wersecie tym Duch Pański innymi słowami określony jest jako Boskie usposobienie – mądre, potężne, sprawiedliwe i miłujące. To, że nie może ono być osobą, oczywiste jest ze stwierdzenia, iż spoczywa ono na naszym Panu, a stwierdzenie, że znajdowała się na Nim jakaś osoba jest absurdem, podczas gdy stwierdzenie, że na Nim i w Nim znajdowało się Boskie usposobienie mądrości, mocy, sprawiedliwości i miłości będzie poświadczeniem bardzo rozsądnej i prawdziwej kwestii. Z tego punktu widzenia dostrzegamy, że Jezus, posiadając takie usposobienie,