Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 407
DUCH ŚWIĘTY:
JAKO BOSKIE USPOSOBIENIE
W ŚWIĘTYCH
JEGO BIBLIJNE SKŁADNIKI – PORÓWNANIA I KONTRASTY – NAZWY I SYNONIMY – OPISY – DZIAŁANIA I BIERNOŚĆ – SYMBOLE – ZGODNOŚĆ Z BIBLIJNYMI NAUKAMI PRZECZĄCYMI, IŻ JEST ON OSOBĄ
W naszym dotychczasowym rozważaniu o Duchu Świętym na podstawie Biblii wykazaliśmy, że nie jest on osobą, lecz po pierwsze jest Boską mocą, a po drugie – Boskim usposobieniem: umysłem, sercem i wolą, w Nim samym oraz w Chrystusie. W obecnym rozdziale udowodnimy, że między innymi jest on Boskim usposobieniem – umysłem, sercem i wolą – w świętych. Zamierzamy to uczynić przy pomocy siedmiu różnych zarysów myśli biblijnych, wspartych licznymi biblijnymi dowodami. Te siedem rodzajów dowodów są następujące: jego biblijne składniki, porównania i kontrasty, nazwy i synonimy, opisy, działania i bierność, symbole oraz zgodność z biblijnymi wersetami przeczącymi poglądowi, iż jest on osobą. Pierwszym dowodem twierdzenia, że Duch Święty między innymi jest Boskim usposobieniem – umysłem, sercem i wolą – w świętych, jest to, że myśl taką nasuwają biblijne składniki Ducha Świętego w świętych. Najpierw pokrótce przedstawimy te składniki, potem omówimy je bardziej szczegółowo, a następnie podamy biblijne dowody na nie jako składniki Ducha Świętego w świętych. Krótko mówiąc, składnikami Ducha Świętego w świętych są następujące trzy rzeczy: (1) duchowe zdolności zaszczepione we wszystkich organach mózgu świętych poprzez akt spłodzenia z Ducha; (2) nowa duchowa wola, która czyni Boską wolę; oraz (3) duchowy charakter – niebiańskie uczucia i łaski – jaki ta nowa wola rozwija w świętych, używając duchowych zdolności zaszczepionych