Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 409
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych
Początek tych duchowych zdolności, pragnień i chęci oraz łask jest w Biblii niekiedy nazywany spłodzeniem, a niekiedy stworzeniem. Tak stworzona lub spłodzona rzecz jest czasami nazywana w Biblii nowym stworzeniem – tym, co zostało spłodzone, tym, który został spłodzony, nowym człowiekiem, wewnętrznym człowiekiem, ukrytym serdecznym człowiekiem. (2) Jako wynik przyjęcia przez nas Boskiej woli za naszą w poświęceniu i jako jego pozytywna strona, te zdolności oraz pragnienia i chęci w naszych organach mózgu oraz w naszych wcześniej posiadanych łaskach zawierają duchową wolę do czynienia Boskiej woli w naszych niebiańskich i duchowych związkach, co jest drugim znaczeniem, w jakim Biblia używa terminu Duch Święty jako nowe stworzenie. Wyrażenie: „duchowa wola pragnąca czynić Boską wolę” nie występuje w Biblii w tej dosłownej formie, chociaż podana jest w niej taka myśl jak wola Ducha Świętego, nowego stworzenia, co wykażemy później. W końcu, (3) termin Duch Święty jako nowe stworzenie oznacza w Biblii nasze każde duchowe uczucie i łaskę, dowolne połączenie którejkolwiek lub wszystkich z nich na różnych etapach rozwoju, aż do samego końca. W znaczeniach (2) i (3) mają zastosowanie określenia nadawane Duchowi Świętemu w punkcie (1), a także następujące określenia: Chrystus, Chrystus w was, Chrystus we mnie, oni i wy we Mnie oraz Ja w nich (gdy mówi Jezus), członkowie Chrystusa i w Chrystusie. Różne są biblijne nazwy dla Ducha Świętego.
Przechodzimy teraz do dowodu, że nie używając dokładnych wyrażeń, Biblia uczy o tym, że Kościół został spłodzony do Boskiej natury. W 1Piotra 1:3-5 znajdujemy sformułowanie: „Bóg (...) spłodził nas ku (...) dziedzictwu nieskazitelnemu [duchowemu] i niepokalanemu [czystemu w charakterze i organach wyrażania] i niezwiędłemu [nieprzemijającemu, tj. nieśmiertelnemu, czyli Boskiemu]”. Jak można zauważyć, nasze spłodzenie jest w tym wersecie ku dziedzictwu przygotowanemu dla nas w niebie. Opisując ciało, które będzie częścią naszego dziedzictwa w niebie (2Kor. 5:1,2), św. Paweł mówi, że będzie ono nieskazitelne [duchowe] oraz nieśmiertelne [Boskie] (1Kor. 15:53,54).