Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 410
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych
W ten sposób, tymi dwoma określeniami obejmuje to, co św. Piotr ma na myśli używając wyrażeń nieskazitelne i niezwiędłe. W 1 Kor. 15:53,54 św. Paweł nie odnosi się do trzeciego wyrażenia wspomnianego przez św. Piotra, a mianowicie niepokalane. Powodem jest to, że obejmuje on tylko myśl o zmartwychwstałym ciele Kościoła, natomiast św. Piotr omawia myśl o zmartwychwstałym ciele i charakterze Kościoła wraz z organami wyrażania tego charakteru. Dlatego używa terminu niepokalany, by objąć nasze dziedzictwo charakteru w zmartwychwstaniu, zapewniając nas, że w zmartwychwstaniu będziemy posiadać nie tylko ciała duchowe i Boskie, lecz także charakter oraz umysłowe, artystyczne, moralne i religijne organy, wolne od wszelkiej niedoskonałości i wad, tak odmienne od tych, przez które musi działać nowe stworzenie w czasie pobytu w ciele jako swe organy wyrażania. Widzimy więc, że św. Piotr uczy, iż święci są spładzani do Boskiej natury. Spłodzenie to polega na stworzeniu nowych duchowych zdolności oraz nowej duchowej woli w świętym. Te nowo stworzone rzeczy są pierwszymi dwiema częściami nowego stworzenia, początkiem Ducha Świętego w świętym. Duch Święty, w tych dwóch składnikach, rozpoczyna Boską naturę w świętym. Gdy uzupełniony zostaje jego trzeci składnik – podobieństwo charakteru do Boga i Chrystusa w świętym – święty jest gotowy do otrzymania pełni Boskiej natury, Boskiego ciała w pierwszym zmartwychwstaniu. Natura nie składa się jedynie z ciała należącego do tej natury, lecz także z serca, umysłu i woli należących do tej natury. I tak, natura psa nie składa się jedynie z ciała psa: obejmuje także psie serce, umysł i wolę. To, że Boska natura oznacza zarówno Boskie ciało, jak i Boskie usposobienie jest oczywiste samo przez się, co potwierdzają wszystkie analogiczne przypadki. Jest to także potwierdzone pierwszą obietnicą Przymierza Sary: Nasienie twoje będzie jak gwiazdy na niebie – duchowe. Tę obietnicę Bóg częściowo wypełnia na rzecz Chrystusa w tym życiu, tworząc w Chrystusie Boski charakter (należący do Boskiej natury);