Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 415
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych
Omówiona przed chwilą figura otwiera szereg określeń, łącznie ze słowem Chrystus lub jego odpowiednikiem, używanych w różny sposób, z których wszystkie zawierają trzy znaczenia wyrażenia Duch jako nowe stworzenie. Oznaczają one bowiem namaszczenie (trzecie znaczenie), które nasuwa wniosek wcześniejszego istnienia Ducha jako nowego stworzenia w pierwszym i drugim znaczeniu tego słowa. Wyrażenia te, niekiedy oznaczające całą klasę, a niekiedy jednostkę z tej klasy, są następujące: (1) Chrystus (1Kor. 12:12-14; 15:23; Gal. 3:16,29; Efez. 4:13; Filip. 1:21; Kol. 1:24; 1Piotra 4:13; Żyd. 3:13). Dowody podane w poprzednim akapicie w przypadku każdego z tych wersetów oznaczają, że zanim jednostki stały się częścią Chrystusa lub zanim klasa jako całość w jej poszczególnych członkach stała się Chrystusem, tzn. zanim zostali namaszczeni, byli nowymi stworzeniami. Nasza trojaka definicja Ducha jako nowego stworzenia odnosi pierwsze i drugie znaczenie do namaszczanej rzeczy, a jego trzecie znaczenie, jako niemal równoważne, do rzeczy otrzymywanych w procesie namaszczania. Mówimy niemal równoważne, ponieważ trzecie znaczenie określenia Duch jako nowe stworzenie nie tylko uzyskuje cechy i dary będące wynikiem namaszczania, lecz następnie jest w nich stopniowo wzmacniane, równoważone i krystalizowane. W przypadku Kościoła trzecie znaczenie nigdy nie może więc być traktowane jako niezwiązane i istniejące niezależnie od tego określenia w pierwszym i drugim znaczeniu. (2) Inne z określeń stosowanych do tej klasy i należących do tematu niniejszego akapitu to „Chrystus w was”, „Chrystus w nas”, „Chrystus we mnie”, „Jezus Chrystus w was” oraz, gdy mówi Jezus, „Ja w was” oraz „Ja w nich” (Kol. 1:27; Rzym. 8:10; Jana 14:19; 17:23,26; 2Kor. 13:5; Gal. 2:20). W związku z tymi określeniami nie ma potrzeby powtarzać argumentów podanych w dwóch poprzednich akapitach na temat namaszczanej rzeczy oraz składników tego namaszczania, jako dowodów kolejno pierwszego i drugiego znaczenia,