Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 416

Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych

różnego od znaczenia trzeciego, ponieważ myśli przytoczone powyżej na temat tego, co jest namaszczane oraz jakie są cechy i zdolności udzielane podczas namaszczania, przytoczone powyżej, stosują się do tej grupy wersetów, chociaż w badaniu zborowym dobrze byłoby rozważyć każdy werset oznaczający pierwsze i drugie znaczenie jako różne od trzeciego. (3) Ten sam dowód wynika z wyrażeń „w Chrystusie”, „w Chrystusie Jezusie”, „w Jezusie Chrystusie”, „w Nim” oraz, gdy mówi Jezus, „wy we Mnie” oraz „oni we Mnie”, gdy mowa jest o klasie tajemnicy. Wyrażenia te odnoszą się bowiem do świętych jako nowych stworzeń, członków w klasie Chrystusa (Jan 15:2-7; Rzym. 6:3; 8:1,2; 12:4,5; 1Kor. 1:30; Gal. 3:26,27; Efez. 1:4; 2:6; Kol. 1:2,28; 2:11; 2Tes. 1:1). (4) Określenie nowe stworzenie w wyrażeniach synonimicznych (w świetle tego, co powyżej powiedzieliśmy na temat jego powstania po raz pierwszy) dowodzi tego samego (2Kor. 5:17; Gal. 6:15). Niektóre z tych synonimów są następujące: doskonały człowiek z Efez. 4:14; nowy człowiek z Efez. 2:15; 4:24; Kol. 3:10; ukryty serdeczny człowiek z 1Piotra 3:4; wewnętrzny człowiek z Efez. 3:16 i 2Kor. 4:16. Wszystkie one potwierdzają to samo. Staje się to szczególnie jasne, gdy zauważymy, jak w niektórych przypadkach używane terminy kontrastują ze sobą. Całą dotychczasową dyskusją na ten temat dowiedliśmy w sposób ogólny, że nasze wyjaśnienia na temat istoty Ducha jako nowego stworzenia, oznaczającego trzy wyżej wymienione rzeczy, są całkowicie biblijne.

      Chcemy teraz przedstawić szczególne dowody na to, że nasza trojaka definicja Ducha jako nowego stworzenia jest prawidłowa. Dowody te poprzedzamy uwagą, że nasz mózg jest zdolny do trzech różnych i oddzielnych sposobów działania: (1) myślenia, do którego zaliczamy (A) postrzeganie, (B) zapamiętywanie oraz (C) rozumowanie; (2) odczuwania, do którego należą (A) odczucia zmysłowe, tj. te, działające przez pięć zmysłów, (B) uczucia artystyczne,

poprzednia stronanastępna strona