Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 417
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych
(C) uczucia moralne – zarówno (a) samolubne, jak i (b) społeczne – oraz (D) uczucia religijne; a także (3) chęci, wolę. Odczucia zmysłowe i artystyczne są bardziej związane z myśleniem niż uczucia moralne i religijne. Wśród odczuć zmysłowych i artystycznych te pierwsze są bardziej związane z myśleniem niż te drugie.Połączenie zdolności, poprzez które następuje myślenie, zwykle zwane jest intelektem; to, przez które odczuwamy, zwykle zwane jest wrażliwością; natomiast to, przez które wyrażamy chęci, zwykle nazywane jest wolą. Chociaż słowa umysł i serce posiadają różne biblijne znaczenia w porównaniach i kontrastach, określenia umysł Biblia używa na oznaczenie intelektu, jego treści i skłonności, natomiast określenia serce – na oznaczenie uczuć, ich treści i skłonności. Na przykład w wyrażeniach: on ma słaby umysł, lecz dobre serce; on ma wielki umysł, lecz jest bez serca umysł oznacza intelekt, jego treść i skłonności, natomiast serce – wrażliwość i wolę oraz ich treść i skłonności. Gdy serce i wola są kontrastowane, porównywane, szczególnie w związku z umysłem, serce oznacza w Biblii wrażliwość, a wola – siłę. Bardzo piękny tego przykład można znaleźć w Mat. 22:37; Mar. 12:30 oraz Łuk. 10:27: „Będziesz miłował Pana, Boga twego, ze wszystkiego serca twego [wrażliwość i jej treść, uczucia i skłonności], i ze wszystkiej duszy [istoty] twojej i ze wszystkiej myśli [intelekt, jego treść i skłonności] twojej i ze wszystkiej siły [wola, jej treść i skłonności] twojej”. To, że taka właśnie myśl tkwi u podstaw siły, możemy zauważyć na podstawie biblijnego użycia słowa moc jako przymiotu Boskiego charakteru, w odróżnieniu od mocy, wszechmocy, jako przymiotu Boskiej istoty. Pierwsze wyrażenie oznacza Boską siłę woli, przejawianą jako samokontrola i cierpliwość, wytrwałość. Co zatem oznacza miłowanie Pana z całego umysłu, duszy i siły, w odróżnieniu od serca? Odpowiadamy: miłość, o której tutaj mowa, pochodzi wyłącznie z serca, uczuć; miłowanie Go z całego umysłu (w kontraście do serca, duszy i siły) oznacza,