Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 423

Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych

Ponadto, wszędzie rozlewa on tę miłość w naszym sercu, uczuciach, w ten sposób rozwijając wszystkie łaski wymienione w 1Kor. 13:4-7, tj. nieskwapliwość, uprzejmość, wspaniałomyślność (nie zazdrości), powściągliwość (nie jest chełpliwa), pokorę (nie wynosi się), grzeczność i delikatność (nie czyni nic nieprzystojnego), brak samolubstwa (nie szuka swego), wyrozumiałość (nie jest porywcza do gniewu), niewinność (nie myśli złego), odraza do zła i radowanie się dobrem (nie raduje się z niesprawiedliwości, ale z prawdy), współczucie (wszystko znosi), wiarę (wszystkiemu wierzy), nadzieję (wszystkiego się spodziewa) oraz wytrwałość (wszystko wytrzymuje). Taka jest myśl Gal. 5:22, gdzie św. Paweł mówi nam, że owocem Ducha, tworem nowej woli używającej naszych nowych duchowych zdolności i uczuć, jest miłość, radość, pokój, nieskwapliwość, delikatność, dobroć, wiara (wierność). Wersety te, porównane z tym, co św. Paweł mówi w innych miejscach, np. Rzym. 8:4-15, dowodzą oczywiście, że trzecim składnikiem Ducha Świętego jest Boski i Chrystusowy charakter, usposobienie – umysł, serce i wola, takie jak u Boga.

      Ta sama myśl jest podana w Izaj. 61:1-3, porównanym z Izaj. 11:2. Pierwszy fragment dotyczy Chrystusa, Głowy i Ciała, jako Boskiego Pomazańca, natomiast drugi pokazuje to, czego pomazanie, namaszczenie udziela – Boskiego Ducha, usposobienia. Ten trzeci składnik Ducha Świętego jest również bardzo wyraźnie pokazany w 2Tym. 1:7, gdzie św. Paweł wykazuje, że Bóg nie dał nam w Duchu Świętym bojaźliwego usposobienia, lecz mądre, silne i miłujące usposobienie. Powyżej dowiedliśmy, że w Kol. 3:9,10 nowy człowiek oznacza Ducha Świętego jako nową duchową wolę i zdolności nowego stworzenia, ponieważ wspomniane tam zewlekanie i oblekanie odnosi się do tego, co następuje przy poświęceniu i co w odniesieniu do oblekania jest spłodzeniem z Ducha. Po wykazaniu, że nasz ludzki stan w Boskiej ocenie nie robi żadnej różnicy między ludem Bożym, lecz że różnica tkwi w naszym nowym stworzeniu, które – jak dowodzi – jest namaszczeniem, Chrystusem,

poprzednia stronanastępna strona