Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 434
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych
Zatem niewielka zmiana sposobu użycia tych wersetów w poprzednim punkcie sprawia, że to określenie i synonim dowodzi, iż Duch Święty jest Boskim usposobieniem – Jego umysłem, sercem i wolą w świętych.
Nasz drugi punkt w tym dowodzie jest następujący: dowodzi tego sama nazwa Duch Święty. Termin ten, odniesiony do świętych jako naturalnie go posiadających, sugeruje, że zgodnie z biblijnym zastosowaniem oznacza on usposobienie świętości Boga w Nim samym, Chrystusie i świętych. Następujące wersety wskazują, że użycie określenia Duch Święty w tym znaczeniu jest bardzo stosowne: „Dlaczego szatan napełnił serce twoje, abyś kłamał Duchowi Świętemu (Dz.Ap. 5:3)?”. Ananiasz okłamał święte usposobienie Boga w św. Piotrze. Dzięki duchowi rozpoznawania, udzielonemu mu przez to święte usposobienie, św. Piotr jako Apostoł dostrzegł to kłamstwo i zganił go za nie. Dz.Ap. 9:31 używają określenia Duch Święty w oczywistym znaczeniu świętego Boskiego usposobienia w świętych: „zbory (…) budując się i chodząc w bojaźni Pańskiej, a przez pociechę Ducha Świętego rozmnażały się”. Święte Boskie usposobienie w Jego świętych z pewnością niesie im pociechę, a także inne błogie uczucia w sercu, takie jak radość, pokój, zapewnienie itp. Dz.Ap. 13:2 to kolejny stosowny werset: „A gdy oni [prorocy i nauczyciele zboru w Antiochii] służbę Pańską odprawili i pościli, rzekł im Duch Święty: Odłączcie mi Barnabasza i Saula [Pawła] do tej sprawy, do której ich powołałem”. Zbór w Antiochii był pełen świętego ducha miłości i gorliwości w pomaganiu ubogim braciom i zdobywaniu dla Pana nowych uczniów (Dz.Ap. 11:22-30; 12:24,25; 13:3,4). To święte usposobienie w ramach służby dla zboru pobudziło ich do poparcia wysłania Pawła i Barnabasza w podróż misyjną jako swych przedstawicieli, zgadzając się niniejszym pokryć wydatki z tym związane. Tak więc to święte usposobienie w tych świętych braciach w Antiochii, którzy jako pierwsi zostali nazwani chrześcijanami, opowiedziało się za tym, by Paweł i Barnabasz zostali wyznaczeni do misyjnego dzieła,