Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 441
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych
Chrystusowego usposobienia w świętych, co oczywiście oznacza Boskie usposobienie w świętych. To samo synonimiczne wyrażenie występuje w Filip. 1:19 z dodatkiem słowa Jezus: „to wyjdzie mi na zbawienie przez modlitwę waszą i pomoc Ducha Jezusa Chrystusa”. Św. Paweł wskazuje, że uzyskania zbawienia spodziewał się dzięki temu, że Bóg odpowie na modlitwę Filipian i że napełni go usposobieniem, jakie posiadał Jezus Chrystus, które oczywiście jest Boskim usposobieniem w świętych.
Szósty termin synonimiczny z Duchem Świętym, Duch Syna Jego, znajdujemy w Gal. 4:6: „A ponieważ jesteście synami, posłał Bóg Ducha Syna swego w serca wasze, wołającego Abba, to jest Ojcze”. Wykazaliśmy już na podstawie tego wersetu, że wyrażenie Ducha (…) wołającego Abba, to jest Ojcze nie może oznaczać tak zwanej trzeciej osoby trójcy, ponieważ według trynitarskiego poglądu Duch Święty nie jest synem Bożym. Wyrażenie to najwyraźniej oznacza tutaj usposobienie podobne do usposobienia Syna Bożego, Chrystusowe usposobienie, co dowodzi, że Duch Święty w tym wyrażeniu to Boskie usposobienie w świętych.
Jako siódmy dowód, że wyrażenie Duch Święty i jego określenia synonimiczne oznaczają Boskie usposobienie w świętych, odwołujemy się do znacznej liczby biblijnych wyrażeń, które oznaczają Boskiego Ducha w świętych i które podaliśmy jako wyrażenia równoważne z Duchem Świętym w naszym pierwszym dowodzie na to, że Duch Święty to Boskie usposobienie w świętych. Między innymi terminy te związane są z namaszczaniem świętych i są one następujące: Chrystus (1Kor. 12:12-14; 15:23; Gal. 3:16,29; Efez. 4:13; Filip. 1:21; Kol. 1:24; Żyd. 3:13; 1Piotra 4:13); Chrystus w was (Kol. 1:27; Rzym. 8:10); Chrystus we mnie (Gal. 2:20); Jezus Chrystus w was (2 Kor. 13:5); [oraz gdy mówi Jezus] Ja w was (Jana 14:20) i Ja w nich (Jana 17:23,26). Inne wyrażenia dotyczące tych, którzy posiadając namaszczenie, stanowią namaszczoną klasę, to: w Chrystusie (Rzym. 12:5; Kol. 1:2);