Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 447
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych
Ostatnie zdanie tego wersetu dowodzi więc, że Duch Święty w świętych to Boskie usposobienie w nich.
Bardzo wyraźnym opisem Ducha Świętego w świętych jako Boskiego usposobienia w nich jest Efez. 1:13,14: „przez którą uwierzywszy, jesteście zapieczętowani Duchem Świętym obiecanym, który jest zadatkiem [zaliczką] dziedzictwa naszego na wykupienie [wyzwolenie] nabytej własności”. Bóg nabył nas jako Swą nabytą własność ceną krwi Swego Syna (1Piotra 1:18,19; 2Piotra 2:1). Zauważmy, że gdy święci uwierzyli (przez którą uwierzywszy), zostali zapieczętowani Duchem Świętym i otrzymali go jako zadatek, tj. otrzymali poświadczenie, potwierdzenie, a także zaliczkę swego dziedzictwa (zapieczętowani … zadatkiem [zaliczką] dziedzictwa), która została im dana aż do ich wyzwolenia jako nabytej własności Boga w pierwszym zmartwychwstaniu (na wykupienie nabytej własności). Co jest pieczęcią, którą oni są zapieczętowani jako gwarancją, zaliczką ich dziedzictwa, jeśli okażą się wierni? Tekst powiada, że pieczęcią tą jest Duch Święty obietnicy (zapieczętowani Duchem Świętym obiecanym). Obietnica oferuje Boską naturę, dziedzictwo Boga i współdziedzictwo z Chrystusem (Rzym. 8:17). A co jest Duchem obietnicy? Święte usposobienie, jakie wypracowuje w świętych obietnica Boskiej natury, dziedzictwa Boga i współdziedzictwa z Chrystusem. To usposobienie to umysł, serce i wola w nich, takie jak u Boga i Chrystusa. Święty Duch obietnicy w świętych to zatem Boskie usposobienie w nich, wypracowane przez wyżej wspomnianą obietnicę. To właśnie przez tę obietnicę Bóg, przy naszej współpracy, działa w nas, abyśmy chcieli czynić i czynili Jego upodobanie (Filip. 2:12,13). Jakże oczywiste jest to, że Święty Duch obietnicy oznacza usposobienie wypracowane przez Boską obietnicę, a nie istotę duchową! Jakże jasno cytat ten, opisujący Ducha Świętego, potwierdza, że Duch w świętych to Boskie usposobienie w nich!