Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 450
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych
że w świętych jest on świętym Boskim usposobieniem. Tak jak czyniliśmy w przypadku wszystkich dotychczas przedstawionych myśli, tak uczynimy i obecnie – wykażemy, iż jest ona nauczana w Biblii. Jedną z rzeczy, jakie Duch Święty dokonuje w świętych, jest oświecanie ich oraz ożywianie ich pamięci, czego dowodzi wiele wersetów, np. Łuk. 12:11,12: „Nie troszczcie się [nie martwcie się], jak i co byście ku obronie odpowiedzieć [prześladowcom], albo co byście mówić mieli, albowiem Duch Święty nauczy was tej godziny, co byście mówić mieli”. W pierwszej części wersetu 11 Jezus mówił uczniom, że ich prześladowcy będą przyprowadzać ich jako oskarżonych do synagog, przed władców i władze. Mówi im jednak, by nie martwili się o sposób i treść swej obrony ani o żadną inną rzecz, którą mieliby wypowiedzieć, zapewniając ich, że święte usposobienie – umysł, serce i wola Boga w nich – zależnie od okoliczności, stanu umysłu i postawy ich prześladowców oraz sędziów, a także na podstawie Słowa Pana podpowie im jak i co powinni powiedzieć, odpierając zarzuty, a także co do tego dodać. Taki umysł, serce i wola podpowie im bowiem mądre i właściwe słowa do wypowiedzenia. Duch Święty – ich święty umysł, serce i wola – w takich okolicznościach oświeci ich zatem odnośnie tego jak i co powiedzieć na swoją obronę. Jana 14:26: „Duch Święty (…) nauczy was wszystkiego i przypomni wam wszystko, cokolwiek wam powiedziałem”. Werset ten uczy, że oprócz udzielenia natchnienia Apostołom i odświeżenia ich pamięci na temat tego, co mówił im Jezus, święty umysł, serce i wola w niektórych świętych nauczy pozostałych świętych wszystkich rzeczy Boskiego planu na czasie. Na przykład to święte usposobienie w Apostole Pawle przez jego nauki ustne i na piśmie wielokrotnie wyjaśniało braciom, którzy posiadali tego samego Ducha spłodzenia, tajemnice Boże. Ten sam Duch obecny w tych, którzy tak byli uczeni, umożliwił im zrozumienie tak przedstawianych nauk. W tym wersecie Jezus nie chciał powiedzieć,