Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 458

Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych

Albowiem jeśli [wy, którzy jesteście nowymi stworzeniami] we­dług ciała żyjecie, umrzecie [jako nowe stworzenia]; ale je­śli Duchem [przez Boskie usposobienie w świętych] sprawy ciała umartwiacie [uśmiercacie każdy wysiłek ludzkiego usposobienia pragnący przejąć kontrolę motywów, myśli, słów i czynów oraz sprawować taką kontrolę, która przywró­ciłaby do życia starą wolę], żyć będziecie [jako nowe stworze­nia]. Bo którzykolwiek Duchem Bożym [Boskim usposobie­niem – Jego umysłem, sercem i wolą w świętych] prowadze­ni są [pobudzani w swych myślach, motywach, słowach i czy­nach, by uśmiercać cielesne usposobienie i utrzymywać w so­bie żywą Boską wolę], ci są synami Bożymi”. W tym fragmencie kontrast między słowami ciało i Duch oraz to, że są one sobie wzajemnie przeciwne, co bardziej szczegółowo jest pokazane w Gal. 5:16-24, dowodzą, że ciało oznacza ludzkie usposobienie w świętych, a Duch – Boskie usposobienie w nich. Werset 13 potwierdza zatem, że przy pomocy Ducha – Boskiego usposobienia w świętych – ludzkie usposobienie dążące do kierowania motywami, myślami, słowami i czynami – ma być uśmiercane i utrzymywane jako martwe, nieaktywne. Słowo bo, wprowadzające werset 14, wskazuje, że takie działanie dowodzi, iż dana jednostka jest prowadzona – pobudzana w swych motywach, myślach, słowach i czynach – przez Boskie usposobienie, co jest dowodem tego, iż jest ona synem Bożym, świętym. Widzimy więc, że jako drugi element procesu uświęcania, dziełem Ducha jest uśmiercanie cielesnej woli zawsze wtedy, gdy stara się ona odżywać, oraz utrzymywanie jej w martwym stanie. Nie ma potrzeby udowadniać tej myśli na podstawie Gal. 5:16-24, ponieważ nasze wyjaśnienie Rzym. 8:12-14 wyjaśnia Gal. 5:16-24, a także dlatego, że podając nasz drugi argument – dotyczący porównań i kontrastów – na jego podstawie dowiedliśmy, że Duch w świętych to Boskie usposobienie w nich. Kończymy więc analizę drugiego procesu uświęcania stwierdzeniem, że Rzym. 8:12-14 oraz Gal. 5:16-24 dowodzą, że ten element uświęcenia jest dokonywany przez Ducha, co potwierdza nasz pogląd.

poprzednia stronanastępna strona