Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 468

Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych

Teraz użyjemy ich na potwierdzenie tego, że we wszystkich świętych jest on Boskim usposobieniem. W Jana 3:34 dowiadujemy się, że Bóg nie udzielił Synowi Ducha pod miarę, tzn. z ograniczeniami. Z powodu niedoskonałości naszych władz umysłowych, moralnych i religijnych nie możemy otrzymać Ducha bez ograniczeń, gdyż działanie Boskiego usposobienia utrudniane jest w naszym umyśle przez nasze niedoskonałe zdolności postrzegania, w wyniku czego nie może on doskonale postrzegać rzeczy; jest utrudniane przez naszą niedoskonałą pamięć, w wyniku czego nie może doskonale zapamiętywać rzeczy Boskich ani ludzkich; jest utrudniane w naszych niedoskonałych zdolnościach rozumowania, w wyniku czego nie możemy doskonale myśleć – indukcyjnie ani dedukcyjnie. Dlatego w naszym umyśle możemy otrzymać Ducha tylko pod miarę, tj. z pewnymi ograniczeniami. Co więcej, z powodu niedoskonałości naszych dziesięciu samolubnych moralnych władz, uczuć i zalet oraz z powodu wzmacniania, równoważenia i krystalizowania w nas siedmiu społecznych władz, uczuć i zalet moralnych, nie możemy doskonale używać żadnych z tych samolubnych ani społecznych moralnych władz, uczuć czy zalet wobec samego siebie czy bliźniego. Dlatego w naszych moralnych władzach, uczuciach i zaletach nie możemy otrzymać Ducha i nie może on nam być udzielony bez miary, tzn. bez ograniczeń, lecz musi być nam udzielany pod miarę, tj. musi być ograniczony do możliwości naszych niedoskonałych moralnych władz, uczuć i łask do otrzymania i używania go. Z powodu niedoskonałości naszych siedmiu religijnych władz, uczuć i łask Duch nie może być nam udzielony ani przez nas otrzymany, nie będąc hamowany ani ograniczany w swym religijnym działaniu, właśnie z powodu tych niedoskonałości religijnych. Dlatego z punktu widzenia religijnego nie możemy otrzymać Ducha bez miary, bez ograniczeń. Zatem umysłowo, moralnie i religijnie otrzymujemy Ducha pod miarę, ograniczonego w swym działaniu przez nasze niedoskonałości.

      Jezus jako doskonała istota ludzka nie posiadał żadnych niedoskonałości w Swych umysłowych,

poprzednia stronanastępna strona