Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 477
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych
niż rzeczywiście dokonało. Nie ulega wątpliwości, że okłamali go jako nowe stworzenie reprezentujące Boga i Chrystusa. Nie ulega wątpliwości, że kpili z niego jako nowego stworzenia, gdy on sprawował swój urząd Apostoła, co sprawiło, że okłamali i kusili go w jego urzędzie. Można bezpośrednio okłamywać Boga, co tak naprawdę czynią ci, którzy się fałszywie poświęcają; można też kusić Boga w znaczeniu kpienia z Niego, co czynią ci, którzy świadomie czynią zło i nadużywają Jego dobroci, np. faraon, tak jak oczywiście można okłamywać i kusić każdego człowieka. Jednak z tego powodu, że okłamany i kuszony był św. Piotr jako nowe stworzenie w urzędzie apostolskim, w wersetach 3 i 9 nazwane jest to okłamywaniem i kuszeniem Ducha Świętego. Widzimy więc, że w tym przypadku Duch Święty był apostolskim usposobieniem. Zatem w tych dwóch wersetach Duch Święty w św. Piotrze nie był osobą, lecz Boskim usposobieniem w nim.
Dziewiątą rzeczą czynioną wobec Ducha jest uświęcanie go. Wyrażenie „w uświęceniu Ducha” związane jest z wyborem świętych i występuje w dwóch wersetach: 2Tes. 2:13 oraz 1Piotra 1:2. Jest to proces mający swój początek w spłodzeniu z Ducha. Prawdę mówiąc, te dwa wersety mówią wyłącznie o tym początku, ponieważ wybór pewnej osoby, aby współcierpiała z Chrystusem, był dokonywany w spłodzeniu z Ducha i przez spłodzenie z Ducha. Spłodzenie to odłączało taką jednostkę dla Boga, co jest początkiem uświęcenia, w celu ofiarowania się dla Boga z Chrystusem. Chociaż jednak uświęcenie Ducha ma swój początek w spłodzeniu, nie kończy się wtedy, lecz następuje nadal we wciąż postępującym rozwoju nowej duchowej woli, nowych duchowych zdolności oraz nowego duchowego charakteru, aż w końcu uświęcenie Ducha staje się zupełne, a podobieństwo do charakteru Boga i Chrystusa zostaje skrystalizowane. Fakt spłodzenia i stopniowego rozwoju Ducha jest pewnym dowodem na to, iż Duch nie jest osobą, a zwłaszcza nie jest Bogiem w trzeciej osobie, ponieważ istnieje On od zawsze i od zawsze jest skrystalizowany w charakterze.