Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 479
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych
To, że Kościół w zmartwychwstaniu zostaje narodzony z Ducha uczą następujące wersety: Jan 3:5-8; 1Kor. 15:42-54; Żyd. 12:23; por. z Rzym. 8:23; Jak. 1:18; Obj. 14:4; por. z 1Kor. 15:20. W tym życiu jesteśmy spładzani z Ducha (Jan 1:13 [dosłownie: spłodzeni, nie narodzeni]; 3:3; 1Kor. 4:15; Filem. 10; 1Piotra 1:3; 1Jana 5:1,18 – u Jana słowo tłumaczone narodzeni często powinno być oddane jako spłodzeni). Tak jak istota ludzka ma swój początek od spłodzenia i zanim się narodzi przechodzi przez procesy ożywiania, wzrostu, wzmacniania, równoważenia i doskonalenia, tak jest i z nowym stworzeniem: najpierw zostaje spłodzone, a następnie przechodzi przez procesy ożywiania, wzrostu, wzmacniania, równoważenia i krystalizacji, zanim narodzi się z Ducha jako istota duchowa, co następuje w zmartwychwstaniu. Oczywiście, to nie Wszechmogący Bóg w rzekomej trzeciej osobie zostaje narodzony w zmartwychwstaniu. Najpierw narodziło się nowe stworzenie Jezusa jako pierworodnego z umarłych, a następnie Kościoła jako głównych członków Kościoła pierworodnych i pierwiastków Bogu. Następuje ono przez przyodzianie Boskim ciałem serca, umysłu i woli nowego stworzenia, jak wykazuje św. Paweł w 1Kor. 15:42-54 i 2Kor. 4:16-5:10. Fakt narodzenia z Ducha jest jednym z najmocniejszych dowodów na to, że Duch w świętych to Boskie usposobienie w nich, ponieważ właśnie to usposobienie w zmartwychwstaniu jest przyodziewane naszym ciałem, naszym wiecznym domem w niebie. Omówieniem tego dwunastego faktu kończymy nasz piąty rodzaj argumentu w jego drugiej części – to, co jest czynione wobec Ducha i jak jest on używany – dowodzący, że Duch Święty to Boskie usposobienie w świętych.
Nasz szósty rodzaj myśli dowodzący tego, że Duch Święty w świętych to Boskie usposobienie w nich jest następujący: potwierdzają to jego symbole zawarte w Biblii. Jest ich co najmniej dwanaście i zostaną przedstawione po kolei. Pierwszą z nich jest święty olejek pomazywania, którym namaszczani byli kapłani. Jest on opisany wraz ze swymi składnikami w 2Moj. 30:22-25.