Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 480
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych
Byli nim namaszczani Aaron i jego synowie. Jest on typem Ducha Świętego, którym namaszczony został Chrystus, Głowa i Ciało, antytyp Aarona i jego synów (Psalm 133:1,2; 45:8; por. z Żyd. 1:9; Izaj. 11:2; 61:1,3, por. z Łuk. 4:16-21; Dz.Ap. 10:38, por. z Mat. 3:16; 2Kor. 1:21; Jan 2:20, 27). Porównanie 2Moj. 30:23,24 z 31:3; Izaj. 11:2 pozwala nam dostrzec, czego obrazem są składniki mieszane w olejku, jak pokazuje to poniższe zestawienie:
2 Moj. 30:23,24 | 2 Moj. 31:3 | Izaj. 11:2 |
Święty olejek pomazywania | Besaleel | Chrystus |
oliwa z oliwek – 1 hin | Napełniłem | Odpocznie na Nim |
mirra 500 | Duchem Bożym | Duch Pański [cześć, tj. sprawiedliwość i miłość] |
cynamon 250 | mądrością [prawdą] | mądrości [prawdy] |
tatarak 250 | rozumem | rozumu |
kasja 500 | umiejętnością praktycznymi możliwościami |
umiejętności rady i mocy [praktycznych możliwości] |
Fakt, że waga cynamonu i tataraku była równa reprezentuje, że Bóg udziela Swemu ludowi pełnego zrozumienia tego, co wiedzą o Jego Słowie. To, że suma ich wagi jest równa wadze mirry obrazuje fakt, że ich wiedza i zrozumienie obejmuje, a więc odpowiada całej prawdzie, jakiej Bóg im udziela. Z kolei to, że suma ich wagi odpowiada wadze i mirry, i kasji z osobna symbolizuje fakt, że otrzymują oni praktyczne możliwości skutecznego działania przy pomocy całej prawdy, jaką posiadają w wiedzy i zrozumieniu.
Sama oliwa z oliwek używana do namaszczania jest typem tego, co w Izaj. 11:2 nazwane jest bojaźnią Pańską, która składa się ze sprawiedliwości i miłości. To, że święty olejek pomazywania jest typem Ducha Świętego, jest oczywiste nie tylko na podstawie równoległych stwierdzeń zacytowanych