Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 481
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych
i zbadanych powyżej trzech wersetów, lecz jest także widoczne w słowach wersetów przytoczonych tuż przed zestawieniem tych trzech cytatów i ich analizą. W Psalm 133:1, 2 podany jest bowiem antytyp namaszczenia Aarona („Jest jak”, tj. jest antytypem, tak jak typ i antytyp są do siebie podobne) jako jedność braci z klasy Chrystusa. W Efez. 4:3-6 jedność ta jest opisana jako jeden Duch [sprawiedliwość i miłość], ciało, nadzieja, Pan, wiara, chrzest [poświęcenie] oraz jeden Bóg. Jedna z łask tego Ducha w Psalm 45:8 oraz Żyd. 1:9 podana jest jako wesele, natomiast Iz. 61:3 wskazuje, że jedną z jego łask jest radość [tak tłumaczy te wersety Nowy Przekład – przypis. tł.]. Fakt, że wszystkie trzy z tych wersetów nazywają to wesele i radość symbolicznym olejkiem, a także aluzja do olejku wylewanego na głowę Aarona (Psalm 133:2) łączą antytyp z 2Moj. 30:22-24,30; 40:13,14; 3 Moj. 8:12. Ponadto, jest to jeszcze bardziej rozwinięte w słowach dotyczących antytypicznego namaszczenia w Mat. 3:16, porównanych z Dz.Ap. 10:3, a także w Dz.Ap. 2:1-4 por. z 2Kor. 1:21 oraz w 1 Jana 2:20,27. To, że Duch Święty nie jest osobą, lecz jest w świętych świętym Boskim usposobieniem, potwierdzone jest nie tylko przez wyjaśnienia Biblii dotyczące składników świętego olejku pomazywania, lecz także przez składniki tego typicznego olejku: oliwa z oliwek, mirra, cynamon, tatarak i kasja, które także pozostają w harmonii z tą myślą. Z reguły osobowe antytypy są w typie przedstawione przez osoby, np. Jezus przez Abla, Noego, Izaaka, Józefa, Mojżesza, Jozuego, Gedeona itd. Gdy przypomnimy sobie, że Jezus i Kościół są namaszczani Duchem Świętym, a nie przez Ducha Świętego, tj. że on sam jest środkiem, przy pomocy którego następuje namaszczanie, i gdy weźmiemy pod uwagę to, co on nam udziela – niebiańską prawdę, wiedzę, zrozumienie, praktyczne możliwości, uczucia, harmonijnie rozwinięte łaski, siłę i równowagę – zauważamy, że symbol oliwy z oliwek oraz jej dokładnie zmieszanych składników trafnie dowodzi, iż jest on w świętych świętym Boskim usposobieniem.