Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 500
Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych
W ten sposób przeanalizowaliśmy siedem religijnych organów mózgu, trzy rodzaje organów intelektualnych (których jest czternaście), siedem organów artystycznych, siedem organów społecznych oraz dziesięć organów samolubnych. Zauważyliśmy, że chrzest Ducha w spłodzeniu z Ducha każdemu z nich udziela duchowej zdolności, przystosowując go do sięgania do duchowych obiektów z duchowych motywów i w duchowy sposób. Nasze dotychczasowe rozważania wykazały, że chrzest Ducha naszą odnowioną ludzką wolę czynił nową duchową wolą, a naszym wszystkim organom mózgu udzielał nowych duchowych zdolności, dostosowując je do duchowych obiektów i duchowego wykorzystywania z duchowych motywów. Są to jednak tylko dwa z elementów składowych Ducha Świętego w świętych. Jak zauważyliśmy, jest jeszcze trzeci – nasze duchowe łaski. Chrzest Ducha w spłodzeniu z Ducha sprawiał, że nasze ludzkie łaski, bez względu na to, jak były słabe i upadłe, nabierały duchowych zdolności. Wszystkie ludzkie łaski Jezusa były doskonałe przed Jego chrztem Ducha w spłodzeniu z Ducha, co natychmiast sprawiło, że zdolności te stały się doskonałymi duchowymi łaskami. W naszym przypadku, z powodu upadku, nie posiadamy żadnych doskonałych łask – religijnych, samolubnych ani społecznych, drugorzędnych ani trzeciorzędnych, ani jakichkolwiek talentów – umysłowych czy artystycznych. Jednak te łaski, jakie posiadamy, przez chrzest Ducha w spłodzeniu z Ducha otrzymują duchowe zdolności, które czynią je duchowymi, tj. powodują, że sięgają one do duchowych obiektów, z duchowych motywów i w duchowy sposób. Dotyczy to każdej z nich – każdej łaski religijnej, samolubnej i społecznej. W zasadzie dotyczy to także każdego z naszych umysłowych i artystycznych talentów. Dla przykładu, przed spłodzeniem nadzieja pragnęła i oczekiwała zdobycia ludzkiego zbawienia z ludzkich motywów i w ludzki sposób. Jednak po objęciu nas chrztem Ducha w spłodzeniu z Ducha zaczęliśmy pragnąć niebiańskiego zbawienia, i to z niebiańskich motywów i w niebiański sposób. Działanie tego chrztu na pozostałe wyższe łaski pierwszorzędne – wiarę, samokontrolę, cierpliwość, pobożność, miłość braterską i bezinteresowną – wykazuje ten sam rezultat.