Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 501

Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych

Jest to także prawdziwe w odniesieniu do wszystkich niższych pierwszorzędnych łask – naszych łask samolubnych i społecznych, a także wszystkich łask drugorzędnych i trzeciorzędnych. Słowem, jest to prawdziwe w odniesieniu do każdej łaski, bez względu na to, jak jest słaba i niedoskonała. Widzimy więc, że chrzest Ducha w spłodzeniu z Ducha rozpoczyna trzeci element składowy Ducha Świętego, tak jak pierwszy i drugi. Dowodzi to oczywiście, że Duch Święty jest w świętych Boskim usposobieniem w nich. Chrzest Ducha pozostaje zatem w harmonii z takim poglądem o Duchu Świętym.

      Drugi punkt, jakiego użyliśmy, by dowieść, że Duch Święty nie jest osobą, dotyczył tego, iż jest powiedziane, że ludzie są nim napełniani lub są go pełni, co nie mogłoby być prawdą, gdyby Duch Święty był osobą, ponieważ żadna osoba nie może napełnić innej, a tym bardziej nie może w tym samym czasie napełnić wielu innych osób. Jednak myśl o tym, że ktoś jest pełen Ducha Świętego lub jest nim napełniony z pewnością pozostaje w harmonii z myślą, że Duch Święty w świętych to Boskie usposobienie w nich. Oto niektóre z wielu wersetów uczących, że wierny lud Boży jest pełen Ducha Świętego i że jest napełniany Duchem Świętym: Dz.Ap. 2:4; 4:8, 31; 6:3, 5; 7:55; 9:17; 11:24; Efez. 5:18. Rozumiejąc, że Duch Święty w świętych to święty Boski umysł, serce i wola w nich, zupełnie oczywiste staje się, że zarówno jedna, jak i wiele osób w tym samym czasie może być napełnianych nim i pełnych jego. Jeśli czyjś umysł będzie pełen Boskiej prawdy, będzie on pełen Ducha w swym umyśle. Jeśli czyjeś serce będzie pełne świętych uczuć, będzie on pełen Ducha w swym sercu. Jeśli jego wola będzie pełna świętych chęci, wyboru i dominacji, będzie on pełen Ducha w swej woli. Jeśli ktoś będzie napełniony wyższymi pierwszorzędnymi łaskami (wiarą, nadzieją, samokontrolą, cierpliwością, pobożnością, miłością braterską i bezinteresowną), jego religijne władze będą go pełne. Jeśli pod wpływem wyższych pierwszorzędnych łask będzie on napełniony niższymi samolubnymi łaskami pierwszorzędnymi (samooceną, aprobatą, pokojem, ostrożnością, skrytością, wojowniczością, agresywnością, przezornością, apetytem i żywotnością),

poprzednia stronanastępna strona