Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 503

Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych

by pokropić, spłynąć lub przykryć daną osobę lub rzecz. Tak wylewane mogą być jednak moc i zalety. W poprzednim wykładzie podkreśliliśmy, że chrzest Ducha oraz wylanie Ducha różnią się tym, że wylanie Ducha obejmuje wszystkie czynności i skutki chrztu Ducha oraz rozwijanie, wzmacnianie, równoważenie i krystalizowanie tego, co zostało udzielone; że chrzest ducha w czasie Wieku Ewangelii kończył się spłodzeniem z Ducha, tj. stworzeniem nowej duchowej woli oraz nowych (duchowych) zdolności w naszych wszystkich organach mózgu oraz udzieleniem naszym ludzkim łaskom duchowego usposobienia, duchowych skłonności. Natomiast wylanie Ducha obejmuje to wszystko oraz rozwijanie wszystkich tych trzech elementów, a następnie wzmacnianie, równoważenie i krystalizację wszystkiego tego, co w ten sposób zostało rozwinięte. Tak więc wylanie Ducha zawiera w sobie wszystko to, co mieści się w chrzcie Ducha, dodając do tego wszystko to, czego jeszcze brakuje do pełnego rozwoju nowego stworzenia na podobieństwo Chrystusowe. W pełni rozwija więc ono nową duchową wolę, nowe duchowe zdolności oraz wszystkie łaski – wyższe i niższe pierwszorzędne, drugorzędne i trzeciorzędne. Nowa wola, działająca przez wyższe pierwszorzędne łaski i będąca ich wyrażeniem, używa naszych samolubnych i społecznych uczuć jako sług prawdy, sprawiedliwości i świętości, rozwijając z nich niższe łaski samolubne i społeczne, a następnie je wzmacnia, równoważy i krystalizuje. Tłumiąc wysiłki niższych pierwszorzędnych uczuć i łask samolubnych oraz społecznych do rządzenia nimi, wyższe łaski pierwszorzędne rozwijają, wzmacniają, równoważą i krystalizują łaski drugorzędne. Przez odpowiednie połączenie różnych wyższych i niższych pierwszorzędnych oraz drugorzędnych łask, wyższe łaski pierwszorzędne rozwijają, wzmacniają, równoważą i krystalizują łaski trzeciorzędne. Dominacja wyższych pierwszorzędnych łask im samym udziela właściwego rozwoju, siły, równowagi i krystalizacji. Ten cały proces dominacji oraz indywidualny wzrost każdej z siedmiu wyższych łask pierwszorzędnych

poprzednia stronanastępna strona