Epifaniczny tom 15 – rozdział 7 – str. 505

Duch Święty: jako Boskie usposobienie w Świętych

      Użyliśmy piątej grupy wersetów dowodzących tego, że Duch Święty nie jest osobą. Są one w harmonii z naszymi dwiema definicjami Ducha Świętego – jako mocy i Boskiego usposobienia. Wersety te uczą, iż zostaje, trwa lub odpoczywa on stale na niektórych z nich, nie tylko na jednej, lecz na wielu osobach w tym samym czasie na całym świecie, czego żadna osoba nie czyni i czynić nie może. Gdyby bowiem chodziło o osobę, przeczyłoby to następującym wersetom: MAT. 3:16; Łuk. 1:35; 2:25; JAN 1:32,33; Dz. 10:44; 11:15; 19:6; 4Moj. 11:17,25,26,29; Sędz. 3:10; 6:34; 11:29; 14:6,19; 15:14; 1Sam. 10:6,10; 11:6; 19:20,23; 2 Kron. 15:1; 24:20; Izaj. 11:2; 42:1; 44:3; 59:21; 61:1; Ezech. 11:5. Kursywą podaliśmy wersety, gdzie słowo Duch użyte jest w znaczeniu mocy, a dużymi literami te z nich, gdzie użyte jest ono w znaczeniu mocy i usposobienia Pana. Takie wyrażenia i myśli użyte w odniesieniu do osoby byłyby pozbawione sensu, natomiast są w harmonii z poglądem, że Boski Duch to Jego moc lub usposobienie. Na przykład, myśl o mocy Boga zstępującej na Jozuego, Otoniela, Gedeona, Samsona, Saula, Dawida, Jezusa, Marię, Symeona itd., umożliwiającej im dokonanie nadludzkich wyczynów, jest całkowicie rozsądna i harmonijna z tymi wyrażeniami użytymi w odniesieniu do Ducha. Myśl o usposobieniu Boga stale odpoczywającym na Jezusie i Jego świętych także jest harmonijna. Wyrażenia te pozostają więc w harmonii i potwierdzają nasz pogląd, że Duch Święty w świętych to Boskie usposobienie w nich.

      Szóstym punktem, którego użyliśmy przeciwko poglądowi o Duchu Świętym jako osobie, jest fakt, że o ludzie Bożym często mówi się, iż jest w Duchu Świętym, co oznaczałoby, że Duch jest rozproszony i rozrzucony po całej ziemi, ponieważ lud Boży jest tak właśnie rozproszony i rozrzucony. Konsekwencją tego byłoby to, iż każdy byłby jego nieskończenie małą częścią, co jest oczywistym absurdem. Oto niektóre z takich wersetów: Rzym. 8:9; 14:17; Gal. 3:3; 5:16,25; Ezech. 37:1. Jeśli jednak Duch Święty jest albo mocą, albo usposobieniem Boga, łatwo jest zrozumieć,

poprzednia stronanastępna strona